יום ראשון, 11 במאי 2014

שאלות ותשובות מלאות מבחינות בגרות בעל זבוב חצוצרה בואדי בגרות

בעל זבוב / גולדינג
בחר בשני קטעים  חשובים בעינך  מברומאן המתורגם או מנובלה מתורגמת שלמדת (סצנה, דיאלוג , ארוע וכדומה)
תאר  את שני הקטעים  והסבר מדוע הם חשובים בעינך. בתשובתך התייחס  לתרומה  של קטעים אלו לעלילה, להתפתחות הדמויות  ועוד.
בתשובתי בחרתי לענות ע"פ הרומ אן "בעל זבוב " מאת גולדינג.
פסקת פתיחה :
רומאן זה הינו  רומאן אלגורי המתרחש על אי בודד  המהווה מעין מיקרוקוסמוס של העולם . הוא מתאר  את תהליך ההדרדרות של חבורת נערים בריטים אשר מטוסם התרסק על האי  והם נאלצים לנסות ולשרוד בכוחות עצמם .
משפט קישור :ברומאן מופיעות מספר סצינות התורמות למשמעות העלילה ולמסר האלגורי. אתייחס לשתיים מהן .
גוף התשובה :
הסצנה  הראשונה אליה ברצוני להתייחס היא סצנת מציאת הקונכיה ע"י  פיגי.
פיגי, נער  שמנמן, חלש פיסית , קצר  ראיה וחולה אסטמה  , אך אינטלגנטי ומשכיל  מעל גילו. הוא מוצא את הקונכיה  בים ומעלה את הרעיון שתקיעה בקונכיה הינה קריאה לאסיפה דחופה  ומי שאוחז בקונכיה-  נתונה לו רשות הדיבור  וכולם חייבים להקשיב. לכל אחד מהנערים יש זכות לאחוז בקונכיה  בתורו ולהשמיע את דבריו.
הוא עצמו אינו מסוגל לתקוע  בקונכיה בשל מחלת האסטמה שלו,  והוא משאיר זאת לחברו החזק והנאמן – ראלף.
ברובד האלגורי , רעיון זה של פיגי מסמל ניסיון להשתית את החיים באי על יסודות הדמוקרטיה, כאשר כולם שווים, לכל אחד יש זכות דיבור ללא הבדל  גיל או כח פיסי , וכולם אמורים  להקשיב לכולם בכבוד , גם אם אינם מקבלים את  דברי האחר.
פיגי עצמו מסמל את האדם החלש, היכול לשמש כיועץ ומנחה למנהיג , אך אין בכוחו להוציע בעצמו לפועל את  הצעותיו והוא נתמך באדם החזק .
הנערים  מקקבלים את הצעתו של פיגי, ואומנם, בתחילת הרומאן יש ניסיון אמיתי להשתית את החיים באי על  הדמוקרטיה, השוויון והעזרה  לזולת (כאמור – משטר דמוקראטי- סוציאלי אשר נחשב לאידאלי במידה והוא מצליח להמשיך ולהתקיים מול האיומים העומדים בפניו).
הסצנה השניה אליה ברצוני להתייחס היא הסצנה בה פיגי נירצח והקונכיה נשברת.
השלטון הדמוקראטי אותו ניסו הנערים לבסס בתחילת הרומאן  קורס עד מהרה כאשר קם לראלף, המנהיג שנבחר באופן דמוקראטי יריב מאיים, ג'ק ,  אשר מסמל את המנהיג הדקטטורי. ג'ק  בזכות כוחו הפיסי, האלימות והקריזמה שלו מצליח להעביר לצידו את רב הנערים, תוך שהוא מפחיד אותם שיש מפלצת באי , מציע להם הגנה מפני אותה מפלצת  ומציע להם בשר. בעצם הוא עונה על הצורך הבסיסי והראשוני ביותר של האדם- הצורך במזון ובהגנה.
ראלף נשאר מבודד כאשר התומך היחיד שנותר לצידו הינו פיגי  אשר אינו יכול למצוא את מקומו בתוך "חבורת הציידים" כפי שמכנים עצמם ג'ק ותומכיו , מה שמסמל את האדם החלש  פיסית שאינו יכול לשרוד  במשטר דיקטטורי המבוסס על האדרת הכח.
לאחר שחבורתו של ג'ק  שודדת את משקפיו של פיגי ומותיר  אותו עיוור, למעשה. מגיעים ראלף ופיגי כאשר הקונכיה בידו אל מחנה "הציידים" ופיגי התמים, שאינו קורא נכון את המציאות, טוען שהקונכיה בידו ושעל כולם להקשיב לו. הוא אינו מבין שזמנה של הדמוקרטיה עבר מזמן.
ג'ק שאינו מעוניין שתומכיו ישמעו את דברי החוכמה של פיגי ,מסית אותם לסקול אותו באבנים, אבן גדולה מדרדרת על ראשו וגורמת למותו המיידי. הקונכיה מתנפצת.
ברובד האלגורי הדבר מסמל את  ההתנפצות הסופית של השילטון הדמוקראטי שלא היה מספיק חזק  לעמוד בפני מנהיג דקטטורי קריזמטי ואלים.
שתי הסצנות שתיארתי קשורות זו בזו-  כינון הדמוקרטיה והתנפצותה, כאשר המסר העולה מכך  ברבד  החברתי – פוליטי  הוא שעם כל היותה של הדמוקרטיה  משטר אידאלי , עליה להשען על מנהיג חזק , ולא, תיפול ותקרוס מול האיום של הדקטטור השואף להשתלט.
לסיכום, בתשובתי הצגתי שתי סצינות מתוך הרומאן ואת תרומתן לעלילה ולמשמעות האלגורית של הרומאן.
חצוצרה  בואדי / סמי מיכאל
תאר את המרחב (הגאוגרפי, החברתי, ההיסטורי, הפוליטי ) ברומאן שלמדת והסבר כיצד הוא משפיע  על  דמות מרכזית ביצירה  ועל הקונפליקטים  שהיא מתמודדת עמם.
בתשובתי בחרתי לענות ע"פ הרומאן "חצוצרה בואדי" מאת סמי  מיכאל.
פסקת פתיחה:
עלילת רומאן זה, המתרחשת בשכונת ודאי ניסנאס בחיפה, על רקע מלחמת לבנון הראשונה מציג את אהבתם הבלתי אפשרית של הודא, הערביה – נוצריה ואלכס , היהודי , העולה החדש מרוסיה ואת הקשיים העומדים בפני מיוש אהבה זו.
משפט קישור : המרחב  ברומאן משפיע רבות על הדמות המרכזית ועל הקונפליקטים עמם היא מתמודדת.
גוף התשובה :
כאמור, המרחב ברומאן מהבחינה החברתית- גאוגרפית הינו  ואדי ניסנאס, שכונה מעורבת בה חיים יהודים , ערבים מוסלמים וערבים נוצרים, שכונה שלווה וסובלנית לכאורה,  אך  למעשה מהווה  חבית של חומר נפץ העלול להתפוצץ בכל רגע, מכיוון שלרבים מהערבים החיים שם יש קרובי משפחה אשר נמלטו ללבנון או לסוריה מפחד הכיבוש הישראלי , חלקם  הצטרפו לכוחות הלוחמים ופעמים רבות יש ארועים קשים בגבול לבנון בהם  מעורבים חיילי צה"ל מול אותם תושבים לשעבר של הוואדי אשר השאירו מאחוריהם  קרובים ורכוש.
מהבחינה הפוליטית הרקע , כאמור, הינו מלחמת לבנון הראשונה, מתיחות גדולה  ברחוב היהויד- ערבי  בארץ ובעיקר בשכונה המעורבת .
על רקע מרחב זה מתרחש סיפור האהבה בין הודא לאלכס.
הודא ,אישה ערביה כבת שלושים , רווקה , המאופיינת כמרירה , נרתעת ממגע עם גברים, מפנימה את הנשיות והמיניות שלה באופן מוגזם , מתנכרת לחברה הערבית  מה שמתבטא שכל חבריה הם יהודים, עובדת בחברת נסיעות ישראלית ואוהבת  במיוחד את שיריו של יהודה עמיחי , מוצאת עצמה נמשכת לשכן החדש, העולה מרוסיה, אלכס, היא נמשכת אליו עוד לפני שראתה אותו, כשרק שמעה את צלילי נגינתו בחצוצרה.
גם הוא כמוה, בודד ומבודד מהחברה, זר בחברה הישראלית ומתקשה להתאקלם בה, כפי שגם היא, למרות רצונה, אינה מצליחה להתאקלם ולהרגיש שוות מעמד בחברה הישראלית – יהודית.
עד מהרה  הם מתקרבים זה לזה והאהבה בינהם פורחת למרות כל המכשולים, אהבתם והקשר בינהם  זוכים , למרבה הפלא  לתמיכה מצד משפחתה של הודא המאושרת מכך שסוף סוף מצאה לה בן זוג.
אך אי אפשר להתעלם מהקונפליקטים העומדים בדרכם . ראשית, היכן יוכלו להשתלב כזוג? תמיד יהיו דחויים ומנודים גם מהחברה הערבית וגם מהחברה היהודית.
בנוסף, המציאות הפוליטית- בטחונית תשפיע תמיד על יחסיהם . בכל פעם  שיתרחשש ארוע בטחוני  עם קורבנות מהצד היהודי או הערבי, יתפרץ הזעם והתיסכול על אחד מהם .דוגמא לכך  מוצגת ברומאן  כאשר אלכס מגורש מביתה של הודא לאחר שבן דודה נהרג בגבול לבנון מאש חיילי צה"ל.
סוף הרומאן מעצים את הקונפליקט, באופן אירוני הודא מגהצת את מדיו של אלכס לפני יציאתו למילואים. סצנה כזו שנראית נורמאלית בד"כ אינה נורמאלית כלל – במדים אלו הוא עלול להרוג מי מקרוביה או לההרג על ידם.
הקונפליקט מועצם עוד יותר , כאשר אלכס אכן נהרג, והודא נותרת בהריון ממנו , ומתלבטת מול קברו האם לשמור את ההריון או לבצע הפלה, כאשר היא מודעת לכך שחייה וחיי הילד יהו קשים. הם יהיו מנודים מכל חברה. תמיד יהיו זרים , והילד יצטרך להתאמץ כל חייו ולהוכיח את עצמו בתוך החברה בה יחיה.
מצד שני- זה הדבר היחיד שנותר מאלכס (לאחר שהחצוצרה, המסמלת את נפשו ורגשותיו) נלקחת ע"י אמו.
סוף הרומאן נותר פתוח, אין אנו יודעים מה החליטה הודא. סוף זה מעביר את המסר שלעולם לא יהיה פיתרון לקונפליקט והאהבה בין  בני זוג משני הצדדים לעולם לא תוכל להתממש על רקע  המרחב הישראלי.

לסיכום, בתשובתי הצגתי את המרחב המתואר ברומאן  ואת  השפעתו  על הדמות המרכזית, הודא,  ועל הקונפליקטים שהיא מתמודדת עמם . 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה