יום שלישי, 11 במרץ 2014

מחזה בית הבובות סיכום תקציר העלילה סיכום מצוין תיאטרון




דמויות במחזה:

*טורוולד הלמר

*נורה

*דר' ראנק

*גברת לינדה

*נילס קרוגסטאד

*אנה מריה

*הלנה


תקציר העלילה

המחזה מספר על משפחה במעמד אמיד, שהינה מתחילה תקופה של שגשוג בתחום הכלכלי. הבעל, טורוולד הלמר, מקבל תפקיד בכיר, בתור מנהל בנק, למרות היותו במקצועו עורך דין. אשתו נורה, שוהה את רוב זמנה בבית ובתפקידה להיות עקרת בית והאישה המסורה והנאמנה של הלמר.
הגרעין אשר מלווה את ההצגה כולה, הוא פשר היחסים בין טורוולד לאשתו נורה, בתחילת המערכה הראשונה לא ברור אם נורה, היא אשתו של טורוולד או בתו, משום שהוא מתנה לה כינויים, אשר רגיל לשמוע אותם כאשר אב פונה לילדו, לדוג': "בזבזנית קטנה", ,עפרונית קטנה", "נורה הקטנה והיקרה שלי"...ועוד פניות רבות, שמרמזות, כי אילו יחסים לא שגרתיים. החוט שמותח את כול ההצגה הוא הסוד הכמוס שנורה שומרת מבעלה, בעוד שהדמויות המשניות, שנוכחות בהצגה, הן לינדה והן נילס נילס קרוגסטאד יודעים על הרז שלה. העלילה מתחילה להסתבך כשאר נילס קרוגסטאד, שעובד עם בעלה של נורה מאיים עליה, כי יגלה להלמר את האמת, משום שזה פוטר על ידי הלמר מהבנק ועל כך הוא זועם עד מאוד.
נורה האומללה, איננה יודעת כיצד לצאת מהביש מזל הזה, אך בכול זאת היא מחפשת דרכים להסתיר מאהובה את האמת.
במחזה קיימים תככים, העמדות פנים, שקרים ופחדים שמלווים את ההצגה כולה ועל כך ניתן לפרש, כי זהו מחזה ששרוי במחזה פנימי, אך כול זה מתפוצץ בסופו של המחזה, כאשר הסוד הגדול עולה לפני השטח ונורה האמיתית נחשפת לעצמה ולשאר הדמויות. היא, בתור הדמות הראשית במחזה, מבינה שבמשך כול שנות נישואיהם, לא הרגישה כאישה, אלא בתור בובה שניתן לתמרן אותה מה לעשות ויחס זה די והותר לה ולכן היא מחליטה בסוף המערכה האחרונה, לצאת מבית זה, מ"בית הבובות" ולהתחיל במסע של חיפוש וגילוי עצמי.

סיכום המערכה הראשונה

במערכה הראשונה מתואר בית עם הרבה חדרים וחלונות, אשר מעוצב בטוב טעם וצניעות שמולוות אליו. אנשי הבית מתכוננים לקראת בוא חג המולד ונורה היא הדמות שפותחת את המחזה. מיד אחריה מצטרף הלמר לתמונה ושניהם מפתחים דו שיח, שמתוכו ניתן לומר בהתרשמות ראשונית, כי לבעל ישנה שליטה מלאה על אשתו והיחס שלו כלפיה הינו ציני ולא רציני, אך יחד עם זאת הוא נותן את הרושם כי איכפת לו ממנה, שהיא דומה יותר לדאגה של אב אל בתו. האווירה בבית היא שמחה וחגיגית, אבל האנרגיות משתנות ודועכות מהר למדי, כאשר צלצול הפעמון קוטע את הדיאלוג בין השניים.  למערכה זו מתווספים, גב' לינדה, חברת ילדות של נורה ודר' ראנק, חבר המשפחה.

כאשר לינדה ונורה נפגשות, נורה לא מזהה את חברתה, אך לאחר זמן קצר חוט הזיכרון חוזר אליה והיא מופתעת ליראות אותה, זאת ועוד לא ראתה אותה מזה עשר שנים.
הלמר חוזר למשרדו בבית ואליו מתכנס ראנק, בעוד שנורה ולינדה יושבות בסלון ומצמצמות פערים של שנים. מהדיאלוג בין השתיים, ניתן לומר, כי לינדה מבוגרת יותר מנורה במספר שנים ויתר כל כן מטרת הפגישה עימה הייתה, כדי שנורה תעזור לה להתקבל למשרה אצל בעלה טורוולד הלמר. כשנורה משוחחת עם לינדה, היא מחליטה לגלות לה את הסוד ששמרה זמן רב בבטן והוא, שלפני מספר שנים בעלה היה חולה עד מאוד, היה במצב של גסיסה והיא לקחה הלוואה, כדי להציל את חייו, אך היא סיפרה להלמר גרסה אחרת שבה אביה, לכאורה, תרם את הכסף. כאשר לינדה שומעת על כך מחברתה, היא מנסה לשכנע את נורה שתספר לבעלה את האמת, אך הפחד משתלט עליה ובמיוחד החשש מן התוצאות שיגיעו אחרי.
לקראת סוף המערכה מצטרף נילס קרוגסטאד לתמונה ולו יש עדות מוחלטת לפרשת ההלוואות של נורה, כי הוא היה האחראי על מסמכי על ההלוואה וחתימתה ולו כול חודש נורה שולחת כסף, כדי להחזיר את החוב. היא מופתעת ליראות אותו בביתה ומפיו היא מגלה לראשונה, כי הוא ובעלה עובדים באותו סניף בנק או יותר נכון עבד שם ולכן מר נילס לוחץ על נורה שתשכנע את בעלה להחזירו למשרה ולא הסוד הגדול ייפלט החוצה.
לאחר שקרוגסטאד יוצא מביתה, נורה מחליטה לשוחח עם הלמר ולשכנעו שיחזיר את נילס לעבודה, אבל זה מסרב.

סיכום מערכה שנייה

פחד מתחיל להשתלט על חייה של נורה, כול רעש קטן שהיא שומעת, היא בטוחה שמדובר בקרוגסטאד שחזר לספר את כול האמת לבעלה, אך נורה מנסה להרגיע את עצמה שהוא לא יהיה מסוגל בסופו של דבר, לעשות מעשה לא אנושי זה, בעינה, ולהרוס את משפחתה.
נורה מתכוננת לנשף, שבו היא מתכוונת להופיע בריקוד הטרנטלה, אך מחשבות רבות מסיחות אותה לאחר ביקורו של מר נילס ואחת מהן, היא המחשבה לעזוב את הבית, את המשפחה ולנסוע הרחק הרחק, כדי לא להתמודד עם תגובתו של בעלה, מכך עולה המסקנה כי היא תלויה עד מאוד בדעתו של הלמר וכי היא עצמה בתור אישה ואדם בפני עצמו, לא בטוחה במעשים שלה.
במהלך המערכה השנייה מופיעה לינדה שוב והפעם לדיאלוג מצטרף הלמר ונורה מבקשת ממנו בפני לינדה, שיעסיק אותה בעסק שלו וזה משתכנע.
לאחר מכן נורה מספרת ללינדה, כי קרוגסטאד ביקר אצלה ואיים עליה שיגלה הכול, אך השיחה בין השתיים נקטעת, כאשר הלמר נכנס שוב לסלון ונורה נאלצת להעמיד פנים שהכול במיטבו. השניים משוחחים על הנשף ונורה מכוונת השיחה לנושא אחר והוא בעניין הפיטורין של מר קרוגסטאד, היא מנסה לשכנעו שישקול את ההחלטה הזו שוב, אך זה סגור בדעתו ובמקום שנורה תאט את תהליך הפיטורין של מר נילס קרוגסטאד, היא רק מאיצה את החלטתו של הלמר שמחליט לשלוח תיכף ומיד מכתב לאדון הנכבד. נורה מבינה כי המצב רק הולך ומסתבך, אך כדי להרגיע את האווירה, נכנס דר' ראנק לביקור נוסף ומתחיל לנהל שיחה עם נורה, בזמן שהלמר יושב לו במשרדו בבית ושקוע במסמכי עבודה. דר' ראנק, אשר חלה במחלה סופנית, משתף את נורה במצבו הדיכאוני שהוא שרוי בו ומן הדיאחוג בינהם, עולה כי ראנק נמשך נורה ובפרט במהלך השיחה הוא מתוודה בפעם הראשונה על אהבתו אליה וזאתי חשה בהלם, אך מהר מאוד הם משנים נושא.
אחר כך נכנס הדוקטור למשרדו של הלמר ובינתיים נשמע צלצול פעמון נוסף ונילס מופיע שוב בפתח הבית.
השניים מתעמתים והוא מוציא מכיסו מכתב שבו הוא רשומה כול האמת, הוא מכניס אותה אל תיבת הדואר, אך לנורה אין המפתח את של התיבה, הוא נמצא אצל בעלה והוא אחרי על המכתבים. קרוגסאטד הולך ובאותו הזמן, לינדה קופצת לביקור שלישי, היא רואה ממולה את חברתה נורא נראית מבוהלת ומפוחדת מתמיד וזאתי מספרת לה על הזוועה שקרתה לפני רגע ולינדה מחליטה לעזור לנורה, היא יוצאת מביתה במטרה לחפש את מקום מגוריו של קרוגסטאד, כדי לנהל עימו שיחה ולשכנע אותו שירד מהרעיון המפלצתי שלו.
הלמר וראנק יוצאים מהמשרד ומצטרפים לנורה וכרגיל הלמר מתחיל לפסוע לכיוון תיבת הדואר, ליראות מה הגיע, אך נורה מנסה להסיח את דעתו וזה בא לידי ביטוי כאשר היא מבקשת ממנו שיעזור לה להתאמן לקראת הנשףוזה עונה לה בחיוב, כדי להיות וודאי ש"הציפור הקטנה" שלו לא תעשה צעד מביש בהופעה. נורה מתחילה להתאמן על ריקוד הטרנטרלה ובריקוד מורגש כול החנק שהיא שקועה בו, היא רוקדת כאילו כול החיים שלה תלויים בריקוד הזה וגם הלמר אומר לה זאת.
לינדה חוזרת ומדווחת לנורה, כי קרוגסטאד נסע והיא לא הצליחה לאתר אותו, השתיים מתלחששות, בעוד שהלמר קורא לנורה שתצטרף לארוחה וזו רצה כמשוגעת אליו.

סיכום המערכה השלישית

המערכה מתחילה כאשר לינדה מחכה לקרוגסטאד, בביתם של נורה והלמר. הוא מגיע ומהשיחה שנפתחת בין השניים עולה סימן של רמז, כי הייתה להם היכרות מוקדמת יותר וכבר לקראת אמע הדיאלוג, ניתן לדעת בבירור כי לינדה ונילס היו יחדיו בקשר רומנטי, אך זאתי עזבה אותו.
רגשות ישנים עולים מחדש ומתוך הדיאלוג לינדה, מראה סימנים של רצון לחזור אליו ובנוסף היא נסה לשכנע אותו שיוותר על המכתב שכתב להלמר. זה תחילה חושד, כי כול השיחה הזו נועדה לעניין הזה בלבד, אבל היא משכנעת אותו כי לא מדובר בכך ואכן הוא מחליט לוותר על המכתב, אך פתאום לינדה משנה את דעתה ומחליטה כי כדאי שהמכתב יגיע להלמר, מפני שהיא חושבת שכך האמת תתחיל לדבר בבית הזה ותתפוס מקום. כך המכתב נשאר בתיבה וכאשר קרוגסטאד עוזב, נורה מופיעה ולינדה מספרת לה שלא הצליחה לשכנעו לרדת מכול העניין ויתר על כן היא לא מספרת, על הקשר שקיים בינה למר נילס קרוגסטאד.
לינדה מנסה לשכנע את נורה שתספר להלמר על המצב כולו, אך היא מתעקשת שלא. לאחר שלינדה עוזבת את הבית, נורה מבינה שבעוד זמן קצר מאוד, היא כבר לא תוכל להמשיך להעמיד פנים.
הלמר פותח את תיבת הדואר (חמרות הניסיון של נורה לשבש את וו המנעול) ומוציא את המכתב של קרוגסטאד, הוא קורא את כולו ומתחיל לזעוף ולכעוס על אישתו. הוא אוסר עליה להתקרב לילדים שלהם ולטפל בהם ובנוסף, מכינויים מתוקים וחביבים הוא מכנה אותה בכינויים מעוותים, כגון: "צבועה", "שקרנית", "פושעת"..ואחרי כול ההטחות הללו, נורה מנסה לעזוב את הבית, אבל בעלה לא נותן לה וממשיך לתקוף אותה במילים שליליות, באותם רגעים, נשמע בדלת צלצול פעמון נוסף והזוג אשר אינו יודע המה הגורל יביא להם, פותח את הדלת בהססנות, כאשר הדלת נפתחת נער משלוח מעביר לידו של הלמר מכתב נוסף ממר נילס. הלמר קורא את השורות הראשונות ומבין כי זה, מצהיר לוותר על כול האישומים והאיומים ומבטיח להנחית נחת מצידו על המשפחה. תגובתו של מר טורוולד הלמר למכתב, הינה עליזה ומרוח זועפת, הוא מתנהג כאילו הסערה חלפה על ידם וחוזר לכנות את נורה בכינויים חיוביים, אבל זאתי שחוותי אכזבה רבה מתגובתו הראשונית למכתב הראשון, מחליטה לעזוב את הבית והמשפחה ולצאת למסע לבדה, במטרה להתבגר ולמצוא את עצמה.
המערכה מסתיימת כשהלמר קורא בשמה של נורה, אך היא כבר בדרכה לחופש.

דמויות בעלילה

נורה: אם לשלושה, אשתו של טורוולד הלמר. היא מתנהגת כמו ילדה קטנה ושמחה  מכול מתנה קטנה שמקבלת מבעלה, אבל יחד עם זאת היא אישה אכפתית שמגלה בגרות והבנה במהלך כול המחזה.
מהמערכה הראשונה עד לאחרונה, היא עוברת תהליך של התבגרות והבנה עצמית טובה יותר ובעיקר המודעות תופסת אצלה מקום שאומרת לה, כי גם לה יש את הרצונות שלה והם אינם קשורים לגורמים אחרים. לדמויות המשניות יש חלק עיקרי בשינוי שהיא עוברת, מעצם ביקורה של דברת לינדה, מתחילה נורה להתעורר לחיים האמיתיים, להבין את רצונותיה ולהסתכל בעין צלולה יותר על הסביבה שבה היא חיה.
ניתן לומר כי לינדה, היא מעין מראה של נורה, כי היא אומרת לנורה את כול מה שהיא חושבת במוחה ויורה לחברתה כדורי אש של אמת.

טורוולד הלמר: עורך דין במקצועו, התמנה להיות מנהל בנק. באופיו קשוח, שקוע בעבודה גם בביתו במשרד. מתייחס אל נורה בתור ילדה, בובה שברירית וקטנה, אבל גם מראה סימני חולשה ואהבה כלפיה, שדומה ליחס של אב לבת יותר מאשר, בעל לאישה.

לינדה: אלמנה שנטשה את ילדיה. היא חברה ותיקה של לינדה ומתוך המערכה השלישית מתגלה, כי הייתה לה מערכת יחסים עם קרוגסטאד. היא משמשת כדמות מראה לנורה, אשר רואה את המציאות כפי שהיא וניתן לומר עליה, כי היא אחת הדמויות הכי אמיתיות וחסרת מסיכות שיש בעלילה זו.

נילס קרוגסטאד: הדמות הרשעית והאפילה במחזה. הוא האחראי לכול התסבוכת בביתם של הלמר ונורה. הוא אדם מתוסבך וקשה, אבל כאשר ניפגש עם לינדה, אהובתו מהעבר, מתגלה צד רך בו, אשר אותו רוך גורם לו לוותר על המזימה הגדולה.

דר' ראנק: חבר ותיק של הלמר ונורה, חולה במחלה סופנית, נוהג להגיע לביתם רבות. באופיו אדם פסימי ודיכאוני ואינו מאמין, כי ניתן לרפא את מחלתו. מאוהב בנורה, אך יחד עם זאת חבר טוב של בעלה. אדם טוב שמכבד את סביבתו.

נקודות מרכזיות בעלילה

*היחסים בין נורה וטורוולד הלמר: אילו הם יחסים שדומים ליחס של אב לבתו, הוא מכנה אותה בכינויים,שנהוג לשמוע הורים שקוראים לילדיהם ולאחר כול מילת חיבה, מוסיף את המילה "קטנה", "ציפור קטנה", "בזבנית קטנה", כך זה מראה שיש לו יד שולטת בנורה ושהוא מקטין אותה. לכן גם יש היגיון בשם שבחר המחזאי למחזה-"בית הבובות", כי מסופר כאן על משפחה שכול העלילה מתרחשת במקום אחד בבית הלמר ונורה ופשר היחסים ביניהם, מזכיר יחס שנותנים ילדים לבובות.

*מוטיב העמדת הפנים: במשך כול ההצגה, הדמויות המרכזיות (הלמר ונורה), אינן מודעות למציאות, גם מעצם העובדה שכול העלילה מתרחשת בביתם, מעידה על הניתוק שיש להם מחיי החוץ, החיים האמיתיים. נורה, שכבר לא ילדה, אם לשלושה ילדים, נכנעת ליחסו של בעלה כלפיה ומשתפת עימו פעולה. גם הלמר לא מודע לכול מה שקורה מסביבו, הוא עסוק בעסקיו במשרדו ולא מבחין בדבר שמתרחש מסביבו, גם כשחברו ראנק או לינדה מבקרים בביתו, ניתן להבין, מבין השורות, כי אין לו הקשבה אל אף לא אחד מהם והוא עסוק רק בעצמו. גם את נורה הוא לא רואה בתור אישה, אלא בתור בובת שעשועים, מעין מריונטה שכול החפץ לו עושה עימה, אך להכירה הוא מנסה לאמיתה, אלא זורק לה מילים רכות ונעימות, אך במשך כול העלילה, אין דיאלוג עמוק בין השניים, רק בסוף המערכה השלישית השניים מקיימים שיחה רצינית ראשונה ונורה מעירה על כך לטורוולד.

*מוטיב ההחמצה: נורה וטורוולד מבינים שבמשך כול שנות נישואיהם, הם לא הכירו אף לא מעט אחד את השני וכול מהשהיה ביניהם, היא מערכת יחסים, עם דיאלוגים לא עמוקים וילדים משותפים. השניים מבינים ובעיקר נורה, כי היא בעצם לא הכירה את בעלה כלל וכול מה שהיא חשבה עליו, היה רק נמצא בדימיונה.

*היחסים של לינדה וקרוגסטאד דומים ליחסים של, נורה והלמר, אלא שלינדה ואהובה כבר עברו את המשבר של הזוגיות ולינדה בעבר החליטה לעזוב את קרוגסטאד מסיבה שהיא אינה מרגישה חופשייה ועצמאית, מה שזהה להחלטתה של נורה, רק שלא ידוע אם נורה בסופו של המסע שלה תחליט לחוזור הביתה או לא.

*המחזה מסתיים בסוף פתוח, שאומר כי ניתן לפרש את עזיבתה בוריאציות שונות, בין אם מדובר בהתאבדות, חיים חדשים או בריחה.

  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה