יום שבת, 8 בפברואר 2014

חיזו בטטה / סמי ברדוגו סיכום עלילה ספרות בגרות


סיכום פרטי העלילה חיזו בטטה

בסיפור שלנו יש שלושה דמויות עיקריות שביניהן יש קשר, יש מערכת יחסים, בעצם ישנה מערכת יחסים משולשת:
האימא (חיזו בטטה): מורכבת משני הבנים. עובדת בתור מנקה בקופת חולים.  בעלת בקשה כפולה מחנות הירקות: גזר לאדוארד ובטטה לשמעון.
אדוראד: הכינוי שלו הוא חיזו, פירוש הכינוי הוא גזר. בן שש עשרה. היתרון שהוא מוצא בו על פני אחיו בטטה: הוא רואה שש שש ויש לו זיכרון טוב מאוד של תמונות.
שמעון: הכינוי שלו הוא בטטה: "אחי שמעון הוא היה בריא וגדול, הרבה היה מה לתפוס אצלו, אמא אומרת תמיד. היא הבינה שחשוב להאכיל אותו היטב ובעיקר בהרבה תפוחי אדמה. לפי דעתו של חיזו: בטטה הוא אינו בטטה: הוא ילד בריא עם שרירים מאורכים ודקים ברגליו ובידיו.

המספר הוא חיזו, אדוראד. ראייתו היא סלקטיבית והסיפור מסופר דרך העיניים שלו. הוא מספר שאין היכרות בין אימו לבין שבע המשפחות שגרות בסביבה שלהם, לעומת זאת ילדי הסביבה מכירים את המשפחה שלהם ואימם שמכונה חיזו בטטה אינה מגיבה ולא נותנת היזדמנות ליצירת קשר עם הסביבה.


חיזו בטטה עובדת בתור מנקה בקופת חולים, וגם שמה היא מסוגרת ואינה נוהגת לדבר עם אחרים ומחנכת את חיזו ובטטה להיות כאלה גם בבית הספר.
בעבודה המפקחת על הניקיון היא האויב המשותף של שלושתם - הם ביחד, הקשר שלהם מאוד הדוק - כאשר המפקחת מגיעה לביקור, היא מתריאה על כך לילדים מספיק זמן לפני כדי שיוכלו לעזור לה בעבודות הניקיון כדי שאימא תוכל לעבור את הביקורת בשלום.
חיזו רואה אותם כיחידה אחת מאוחדת, חיזו רואה אותם כאחד, חיזו רואה אותם בתור משפחה מלוכדת של שלוש אנשים: אימא ושני אחים קרובים.
שלושתם ביחד בקשר קרוב, ארוך והדוק - "כמעט עד הבית הלכנו ככה, שלושה שלא מסתכלים לצדדים, ולא חושבים אם מסתכלים עליהם."

לטענת חיזו, הוא ובטטה נהגו להביט קצת באחרים בעיקר באותם ילדים שאיתם בבית הספר אם כי בטטה יותר, אבל כאשר בטטה היה מדבר על אחרים, חיזו היה משתיק אותו "שתוק יא בטטה" ואומר לו שכדאי לו להתעסק בחיים של עצמם: שלו של אחיו ושל אימו.

חיזו האמין "כי להחלטות של אמא היה כוח שלא יכולנו לשבור אף פעם"
לדעת חיזו, לדעת אדוראד האימא, חיזו בטטה היא גורם מאוד משמעותי ומחייב בחיים שלו ושל אח שלו שמעון.

חיזו בטטה לימדה אותם שצריך לחסוך בכל דבר שלא הכרחי.
חיזו מעיד כי הוא ואחיו, בטטה, שמעון, לא הרגישו בשום חוסר משום שאימא שלהם התאמצה ועשה הכל עבורם. בכל זאת יש חשד כי שמעון נוטה להסתכל בחייהם של אחרים -  אבל חיזו לא דואג יותר מידי משום שבטטה ממשיך בשיגרת החיים ונימצאו איתו ועם אימא שלו.

שמעון, בטטה - מנסה לפרוץ גבולות ומבהיל את חיזו בשאלה "עד מתי נחיה ככה!?"
חיזו, אדוארד, אדי מתחיל גם לאבד את הכיוון שלו בחיים ואינו מוצא את ההגדרה של חיים נורמליים.

שמעון מתחיל בסימנים של מרד שנהוגים בגיל ההתבגרות: "כי שמעון יודע לצעוק ולהתעצבן כשהוא נתקל במנהגים של אמא"

המרד מתחמם ומגיע לרמות של ביצוע, השיא של המרד מגיע ושמעון מנפץ ושובר תבניות של ביצים אשר מונחות מתחת למיטה של אימו, ניפץ גם מלונים ויצא ועזב את הבית.
החיים השלווים והשיגרה של חייהם נפסקת.

למחרת בבוקר כאילו הכל נשכח, וחיזו בטטה סיפרה לחיזו ולבטטה שהם יוצאים לחתונה לבד, כפי שהם עשו המון פעמים בעבר.  חיזו בטטה משקיעה בבגדים וביציאה של שני האחים.
בעת הנסיעה במונית הספיישל, חיזו מרגיש שיש לו אחריות על בטטה - כאשר האימא אינה נמצאת בתמונה, והוא אחראי להחזיר אותו בשלום.  בבית הספר הוא אינו מרגיש הרגשה כזאת של אחריות.

חיזו בטטה, האימא ניסתה להתאבד, זהו הפירוש של הרופאים שהילד הבין כאשר חתם את שמו על המסמך שלהם, ומסרב לקבל את הפירוש שלהם לאירוע הזה, הסמכות של החלוקים הלבנים חזקה ממנו
לאור כל מה שקרה - חיזו קיווה שאפשר יהיה להמשיך כרגיל, אבל כעבור שבועיים לקחו את האימא לבית החולים.
אימא למרות שמצבה לא טוב - דיברה אליהם כרגיל ונתנה להם הוראות מה לעשות והם ביצעו את ההוראות במדויק ודיווחו לאחר סיום של כל פעולה.
כשהאימא לא היית בבית - חיזו התרגל להיות ללא האימא.

לבסוף האימא נפטרה - ואדוארד ושמעון, חיזו ובטטה הצליחו להסתדר טוב בלי האימא.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה