יום שני, 30 בדצמבר 2013

הערות בנוגע לאיך לענות תשובות בספרות והתייחסות לאנטיגונה ולהר אדוני בפרט

הערות בנוגע לאיך לענות תשובות בספרות והתייחסות לאנטיגונה ולהר אדוני בפרט

בלמידה יש שלוש רמות

הרמה הפשוטה ביותר, הרמה הבסיסית ביותר היא: זיכרון , הרבה מאוד ידע שהחכמה היא לשלוף אותו במהירות במקומות הנכונים.

במחבנים תלמיד שרק למד בעל פה את החומרים / שרק זוכר את הפרטים של היצירות יוכל לעבור את המבחן באופן גבולי.

השלב הבא הוא שלב ההבנה: היכולת להבין את הפרטים, למה הם ככה, להרגיש אותם לדעת אותם, לחבר ביניהם, לקשור ביניהם, להבין את הדברים: למה כל דמות פועלת כמו שהיא פועלת,

הרמה השלישית, הגבוהה ביותר היא יישום: היכולת להסיק מסקנות, לקיחת מושגים ולהשליך עליהם, מסוגלות לעשות אנסין, מסוגלות לקחת קטע ולדעת למצוא בו למשל: מושגים, אירועים, לזהות בו כללים, לקחת את כל הידע שלי הזיכרון שלי וההבנה שלי והשליך על דבר אחר: זה יישום.

צריך לעשות התאמות בין השאלה לבין החומרים - יישום

איפיון עקיף:  איפיון חיצוני, ואיפיון של תכונות אופי (תכונות פנימיות), צריך לערוך איזשהי רשימה של המאפיינים של הדמות: חיצוניים ופנימיים: תכונות של אופי, תכונות של מראה,

לאפיין דמות: קודם כל מבררים ועורכים רשימה של מהם התכונות, למשל מהן התכונות של דון רפניילו ('הר אדוני'): נדיב, טוב לב, אופטימי, המראה שלו שונה (יש לו גיבנת, הוא ג'ינג'י...) , חכם, מאמין, רוחני, יש לו יכולת נתינה אדירה, יש לו יכולת תיקון, יש לו יכולת מחילה וסליחה
יש שני דרכים לאפיין, דרך ראשונה ישירה: מישהו בא ואומר הוא ככה וככה וככה... או בדדך שנייה באופן עקיף:  דרך ההתנהגות שלו, באמצעות הדברים שלו, באמצעות שפת הגוף שלו...

מתוך זה שהוא מתקיים נעליים לעניים - מה אתה למד על התכונה שלו
מתוך זה שהוא מספר שיש לו כנפיים על הגב מה אתה לומד על האופי שלו
מתוך זה שהוא מדבר על העיניים הרטובות והדומעות מה אני לומד עליו

הרמה היותר גבוהה היא היכולת לקחת את הידע, לקחת את ההבנה ולעשות מהם חיבור אחר משולב.


שונות / אחרות / שונות שיכולה להיות גם ייחודיות (דון רפנילו ניכן בייחודיות / שונות שלו) - דון רפנילו מלמד דברים שונים, הילד חווה חוויות קשות ודון רפנילו עוזר לו לראות את הדברים באור אחר, באור שונה - להסתפק במה שיש. - חייבים להוכיח שהוא שונה בתשובה לשאלה של מציאת שוני של דמות, צריך להסביר ולשכנע.
לבחור ולתאר דמות שהיא אחרת - צריך להדגיש את האחרות והשונות.


שאלה באנטיגונה - על קשרי משפחה:
אנגטיגונה עושה את כל מה שהיא עושה כי מדובר באח שלה, לא בטוח שאילו היה מדובר בנתין אחר בממלכה היא היית פועלת באותה מידה, היא עושה את כל מה שהיא עושה בנחישות ובניחרצות אלף כל כי מדובר באח שלה, אחר כך יש לה את התמיכה של האלים, אי אפשר לכתוב תשובה על השאלה הזאת בלי להתייחס לעניין הזה - להתייחס בהדגשות, חזרות, מילים נרדפות - שהבוחן / הקורא ישים לב שאכן אתם מבינים - כל העקשנות הזאת נובעת מקשרי המשפחה.
קריאון עוד לפני שהוא יודע שהוא הולך להתמודד עם המשפחה הוא אומר שגם קשרי משפחה לא יוכלו לשנות את דעתו ולבטל את הצו כי טובת העם קודמת לטובתו האישית, בגלל האמירה הזאת קריאון לא יכול לסגת, אולי אם הוא לא היה אומר את המשפט הזה הוא היה יכול לוותר, אבל בגלל המשפט הזה שנוגע לקשר של המשפחה הוא לא יכול.
איסמנה ואנגטיגונה מתווכות ביניהן ומציגות את קשרי המשפחה כאיזשהו מרכיב שמחזק את העמדה שלהן: אנטיגונה אומרת שהמשפחה שלה סבלה כל כך הרבה ולא יכול להיות שיהיה סבל נוסף ואח מופקר ככה ולכן היא עושה את מה שהיא עושה גם אם היא תשלם במוות, איסמנה מזכירה בידיוק את אותם קשרי משפחה ואומרת שסבל נוסף מיותר, מוות נוסף מיותר . את זה חייבים לתאר בקשרי משפחה. שאיסמנה מנסה להציל את אחותה היא אומרת לקריאון ומזכירה לו הבן שלך עומד ליצור קשרי משפחה עם אחותי, אתה הולך להרוג את הכלה העתידית שלך. היימון שבא לדבר עם האבא שלו כדי לפתוח את האוזניים שלו, הוא מדגיש בפניו את הקשר המשפחתי: את העבודה שהוא מציג נאמנות, את העובדה שחשובה לו ההצלחה של האבא, שלאבא חשובה ההצלחה של הבן, שימו לב כמה קשרי המשפחה עם מהותיים וחשובים.
ושטרסיאס מתעצבן על קריאון איך הוא מאיים עליו? הוא מאיים עליו בקשרי המשפחה שלו, שימו לב הוא לא מאיים עליו באיבוד המלוכה, "אתה תשלם במוות של יוצאי חלציך", הוא מדגיש את הקשר הגופני בינו לבין הבן שלו. אי אפשר לדלג על פרטים כאלה.

ניתן לענות תשובה על דרך ההתנגדות / על דרך השלילה.

חייבים להוכיח, לנמק, לשכנע כל דבר.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה