יום רביעי, 12 בדצמבר 2012

תשובות לתרגילים המומלצים לקראת הבחינה


י"א
תשובות לתרגילים המומלצים לקראת הבחינה 
שימו לב,
- התשובות הועברו אלינו ע"י מחברות ספר הלימוד.
- סדר התשובות תואם את סדר הופעת התרגילים בדף ההכנה למבחן שחולק לכם.

פרק 1 – א' הבנה
תרגיל 1  - שתיאלם כבר תרועת הפסטיבלים / ענת לב-אדלר (עמ' 27)
1.       1. ב"תעודת הזהות" של הטקסט מופיע התאריך י"ג תשרי, יום אחד לפני ערב סוכות. בכתבה הכותבת מנסה להתריע על  התופעה של המרדף אחרי פעילויות ובילויים במהלך חופשת הסוכות.
2. א.
חזרה על מבנים תחביריים: כל פסקה ב.   מפסטיבל לקרנבל, מחגיגה תרבותית לחוויה קולינרית, מקניון ממוזג
                                                 אל שדה פתוח (פסקה ג),  כשקרני השמש... כשרוח הסתיו... (ד)
שאלות רטוריות: כל פסקה ב, סוף פסקה ג,  איפה הימים... על הדשא? (ד)
שימוש בניגודים: ניגודים מילוניים: כולם נוסעים... ואנחנו נשב (ב),  משחקי אור וצל (ד), כשעוצרים את דהרת
                                                             הריגושים (ה), במו ידינו גזלנו... וכדי להחזיר... (ה)
                              ניגודים בהקשר: ליטוף רעמות סוסים – הישארות בבית, ניגוב חומוס – ישיבה על המרפסת (ב),
                                                          קניון ממוזג – שדה פתוח, חגיגה תרבותית – חוויה קולינרית (ג),
                                                           ילד ישב... כל  העולם גולש... (ה) 
שימוש בגוף ראשון רבים: מה, לא ניקח את הילדים,  רק הילדים שלנו יישארו... ורק אנחנו נשב ונספור... (פסקה ב),  
                                           כשקרני השמש משחקות אתנו... רוח הסתיו מצמררת אותנו, והירח מחכה יחד אתנו
                                           שיורידו לנו... (ד), הילדים שלנו מסכנים. במו ידינו גזלנו... יידרשו לנו... (ה)
שימוש בשמות תואר רבים: חגיגה צרכנית-בידורית-תרבותית בלתי נגמרת (א), היצע מטורף, רעמות שופעות,
                                              סוסים גזעיים, ציפורים נודדות (ב), מרתון מתיש, קניון ממוזג, שדה פתוח (ג), שבוע
                                              ארוך וריחני, שכיבה אינסופית  (ד), הדברים הפשוטים והקטנים (ה)
  ב.
לקרב את הנמען אל המוען, לשכנע אותו בצדקת הדברים, "לשטוף את המוח" כדי להדגיש ביתר שְׂאֵת את המסר שחג הסוכות איבד ממשמעותו המקורית.

3. (1)   
א. שבירה של צירוף כבול,     ב. שאלה רטורית

    (2)
(א)
שבירה של צירוף כבול - המשפט במקור בנוי כפסוקית זמן, ואילו כאן הכותבת משמיטה את ה"כ" ופותחת ב"ש"
בלבד "שתיאלם...". שבירה זו יוצרת שינוי במשמעות, כלומר הכותרת מביעה משאלה (שימוש זה קיים בעיקר
בלשון הדיבור - שיקרה כך וכך...).
כמו כן היא מוסיפה את המילה "כבר" להדגשת חוסר הסבלנות שלה לתופעה
המוצגת בכתבה.­­­­­­­­    


(ב)
בשיר זה יש כמיהה לשקט ולשלווה. גם בכתבה יש רצון מצד הכותבת לשקט ולשלווה מול הפעילות האין סופית
של אחרים במהלך חופשת סוכות. המטרה  - להבליט את הרצון לשקט ולשלווה תוך שימוש בשיר מוכר. 

4. א.
מרוץ, מרדף, נוסעים, מרתון, נשרכים, מדלגים, גוררים, דהרה

    ב.
נשב, לשבת, בטלה, שכיבה, ישיבה

    ג.
התנועה - בעיקר להורים הגוררים את ילדיהם לפעילויות רבות במעין דהרה אינסופית. המנוחה - לתיאור התחושה שהכותבת הרגישה בילדותה / בנעוריה, והייתה רוצה לאפיין בה את החג: רוגע, הנאה מדברים פשוטים, כגון הנאה מעצם הישיבה בסוכה. שני השדות הסמנטיים המנוגדים ממחישים את דעת הכותבת ומדגישים אותה.

5. א.
בפסקה ה מופיע המשפט: "כל העולם גולש קדימה, ורק אותו שכחו לחבר לרשת". 

    ב.
השדה הסמנטי של המחשב. מילים אלה לא היו בנמצא לפני כעשרים שנה.

6.
הביטוי המקורי - נקיפות מצפון - שם עצם (צירוף סמיכות), זהו צירוף כבול.
הכותבת הפכה את שם העצם לשם תואר ויצרה ביטוי חדש "הורים נקופי מצפון", באמצעות שם התואר החדש היא מתארת את ההורים.



תרגיל 2 - עד שתשמע קול אדם / אהרן מגד (עמ' 29)
1.
א. ביקורת על המערכת לניתוב שיחות.   ב. במקום שהמתקשרים יגיעו במהירות ליעד המבוקש, המערכת גורמת להם לחכות זמן ממושך על הקו, ובכך היא "מטרטרת" אותם ומתישה אותם.

2. א.
חזרות: תודה על הסבלנות, תודה על הסבלנות, תודה על... (פסקה ב) ,  עד שאתה מגיע למבוקשך – אם קורה נס
            ואתה מגיע  אליו (ב), בדבֵקות, בתקווה, בתוחלת ממושכה... (ב), חוזרים ונשנים חוזרים ונשנים....
            חוזר ונשנה... (ב), מלווים בפיתויים, במתק לשון חנפני... (ב),   קולות שונים מפנים אותך משלוחה לשלוחה,
            כולן עיוורות, וכשאתה מגיע לשלוחה שנדמה לך שהיא מוליכה אל  יעדך, שולחים אותך ממנה אל שלוחת משנה
            אחת, וממנה אל שלוחת משנה... (ג)
מילים נרדפות: עצבי ברזל וזמן לאין קץ - נרדפות בהקשר (ב), יעד(ך) - מטרה (ג),  פיתוי ושידול  (ג), מגִנה  ומבצרת -
                          נרדפות בהקשר (ד),  בעלי ההון ובעלי השררה - נרדפות בהקשר (ו)
ניגודים: שירותים ציבוריים ופרטיים (ד),  ימים ולילות (ד)
הגזמה: שלוש שעות, ארבע, חמש... (ב)
האנשה: קולות שונים מפנים... כולן (השלוחות)  עיוורות (ג),  ואז מסתערים על אוזנך (ג),  חברות... ושירותים...   
               מצטיידים ב"מערכת" זו, המגִנה עליהם ומבצרת אותם, ומתישה את כל המנסים לחדור... (ד)
לשון עגה (סלנג):  קללה שאינה כתובה בתורה (ג), שכח מזה (ד)
לשון גבוהה: תוחלת ממושכה, מיאוס (ב),  נופת צופים (ג),  אפס עזרה (ד),  מישהו שנברא בצלם (ה) 
   ב.
הכותב מרבה להשתמש באמצעים אלה כדי להבליט את המסר שלו. הוא משתמש במבנה של חזרות כדי להעצים את
המסר לשכנע ו"לשטוף את מוחם" של הנמענים. השימוש בשאר האמצעים הרטוריים נועד להתקרב אל הקוראים
וליצור במוחם את התחושה כאילו הם עצמם נמצאים בסיטואציה המתוארת בטקסט.

3. א.
שאלות רטוריות ופיסוק רטורי: נשתדל? לענות? שכח מזה! (ד), עזרה? אפס עזרה! (ד) פסקה ה כמעט כולה.    
    ב.
השימוש באמצעים אלה מביע את עמדתו של המוען נגד המערכת לניתוב שיחות, מוסיף ללשון הריגושית של הקטע 
ולתחושה שהנמען הוא זה שחווה את הדברים המתוארים.

4. א.
פנייה לנמען: כי עד שאתה מגיע למבוקשך – אם קורה נס ואתה מגיע אליו (ב) שמובטח לך אושר ועושר אם תקנה את המוצר או את השירות המוצעים לך.  (ב) וכשאתה מגיע לשלוחה שנדמה לך שהיא מוליכה אל יעדך, שולחים אותך ממנה ... וכשאתה מובל אל המסדרון האחרון, ואתה בטוח שהגעת סוף סוף אל מטרתך  המיוחלת, אתה עומד לפני מחסום ... כי אתה שומע צלצול תפוס, ואז מסתערים על אוזנך  כל... ואם קורה שאתה שומע צלצול... כי איש אינו עונה לך.  (ג) המספר שניתן לך בַּמִּרְכֶּזֶת מצלצל... (ד), שכח מזה!
 יעברו ימים ולילות ולא תיענה. (ד),  אתה כָּמֵהַּ לשמוע קול אדם! שמישהו שנברא בצלם ישיב לך על
  שאלתך! יענה לך על פנייתך לעזרה! (ה),  תפרח נשמתך עד שתשמע קול אדם!  (ה) מרוב ייאוש אתה רוצה לפעמים לקלל את בעלי ההון ואת בעלי השררה, שבמקום לשרת אותך הם מתעללים בך; (ו)
הערהאין לקבל כתשובה דוגמאות מפסקה א, שבהן יש ציטוט של הנאמר במענה הקולי. זהו אינו אמצעי רטורי מהסוג  הזה.
גוף ראשון רבים:  האם נותנים אנו את הדעת על... מחולל בפסיכולוגיה שלנו? במהות ובאיכות יחסינו האנושיים? (ו)

    ב.
מטרתו של הכותב ליצור הזדהות של הקורא עם דבריו ולגרום למעורבות יתר של הקורא בתחושות שהוא חש.

5.
מובאות אלה יוצרות "דיאלוג" עם טקסטים אחרים, ובכך הן מוסיפות קישוט  סגנוני לטקסט. מטרתן להמחיש לקורא את הסיטואציה ולקרב אותו למוען ולדבריו.
במאמר שלפנינו המערכת לניתוב שיחות מוצגת בזיקה לתופת של דנטה; כל מי שנכנס למערכת אין לו תקווה. הביטוי המובא מצ'כוב "והאדם איננו" מחזק את התחושה שמאחורי המערכת אין עומדים בני אדם, ולכן אין סיכוי לקבל עזרה. ההרגשה היא שאין תקשורת אנושית.
הכותב יוצא מתוך הנחה כי הקורא מכיר את המקורות הללו, ואזכורם מוסיף, כך נראה, להגברת הרושם על הקורא.
      

תרגיל 3 - קולו של אבא / סמדר שיר (עמ' 31)
                                 
1. א.

האם
האב

ספרי לימוד
עקרת בית
מנתח מוח

בחיי היומיום
עובדת קשה, לעִתים מרוויחה כפול מהאב,
קמה בלילה לתינוקת הבוכה.
"לא שומע" את בכי התינוקת,
מצפה שהאישה תגיש את ארוחותיו.

על פי אביו של החייל
דואגת, מקשיבה, שואלת, מבינה.
הלב והנשמה של הבית, מזרימה תחמושת אינסופית של אהבה
מסיע, בונה דגם, מצטרף לטיול,
פועל קטן שמנסה לעזור לשאר,
יודע את שמות ילדיו ואינו מתבלבל ביניהם.

יחס התקשורת
לאחר הפציעה
רואה בה חוליה חלשה.
מבקשים לראיין את האב כראש המשפחה.
2.            

1. ב.
(1) מנסה להציג את האישה בכלל ואת האם הישראלית בפרט כדמות החזקה בבית, ( ולא כפי שחלק מהחברה נוהג
     להתייחס אליה).  זועמת על היחס שהאישה מקבלת בעוד שהיא זו שנושאת על כתפיה את עול המשפחה ולעִתים גם
     את עול הפרנסה.

(2) שערותיי סומרות למראה שאלונים... בלשון זכר. (א) גופי עוטה עור ברווז... (למול ספר המציג את האב כמנתח ואת
     האם כעקרת בית) (א), העלו לי את הסעיף (א), חטפתי את הג'ננה (ב)

2.
התשובות הן חלקיות ואינן מכילות את כל הדוגמאות.
חזרות - מעולם לא עליתי על בריקדות ולא טענתי לקיפוח ולאפליה. (א)
              הכוח שלנו הוא בשטח, ביומיום, בהישרדות ובנתינה. (א)  היא זו שדואגת, שמקשיבה, ששואלת ושמבינה. (ג)
נרדפות - ... ולא טענתי לקיפוח ולאפליה. (מילוני) (א), אשתי הייתה הלב והנשמה. (בהקשר) (ג), ואני פועל קטן, בורג... 
                (בהקשר) (ג), ולהיות שוב אלמוני, לא ידוע, לא נחשב - אלמוני, לא ידוע (מילוני), לא נחשב (בהקשר) (ה)
ניגודים - אשתי הייתה הלב והנשמה, ואני פועל קטן, בורג שמנסה לעזור...  ניגודיות בהקשר (ג),
               מחומת המגן של הבית היא הפכה לזכוכית שבירה? ניגודיות בהקשר (ד)
מטָפורה - מאשתו, הנמלה החרוצה (ב), תחמושת אינסופית של אהבה (ד), שאימא שלהם היא המפקדת של הבית (ג)
                 לפנות את כל הבמה (ה)
האנשה - כיוון שלא הצלחתי לפתור... את סוגיית שני המינים, העדפתי להדחיק אותה לצד. שתנוח שם (ג)
לשון עגה (סלנג) - שהעלו לי את הסעיף (א), חטפתי את הג'ננה (ב)       
שאלות רטוריות - סוף פסקה ד
הגזמה - מצוקתו הנפשית הקשה (ב)
3.
    נימה של לעג ושל אירוניה. נימה זו מושגת בכמה אמצעים:
    השימוש בסלנג (חטפתי את הג'ננה), במירכאות ("בני המין החזק", "לא שומע"), במטָפורה (הנמלה החרוצה) 
    ובהגזמה (מצוקתו הנפשית הקשה).
4.
ניסיון ליצור הזדהות של הקוראים עם דמות האישה החזקה שהיא רוצה להציג.  לשכנע אותם בצדקת דבריה ולהבליט את המסר שלה, שהדמות החזקה במשפחה ובחיי היומיום היא האישה.
5.
א. פתחתי במאבק, נלחמתי
ב. עור אדם שהשֵׂעָר עליו סומר עקב תחושה של קור, של פחד ועוד.
ג. כינוי לעולם התקשורת
6.
הביטוי מתבסס על ההצגה "אִמי הגנרלית" שהועלתה על הבמה בשנת 1970 (ובשנת 1979 יצאה לאקרנים כסרט). בשפה המדוברת הביטוי "אִמי הגנרלית" הפך למושג המציין אם הדואגת לכל מחסורם של ילדיה ומנהלת את הבית ביד רמה  כמו גנרל. האב בטקסט שלפנינו מכנה את אשתו בביטוי זה לאור הדאגה והטיפול המסור שלה בילדיה.

תקציר ההצגה: זלדה, אם יהודיה מסורה, מגיעה עד מדבר סיני כדי להביא לבנה החייל אוכל ביתי. סגן גבי, נבוך ומבולבל מהתזמון הגרוע של אימו, מפקיד אותה אצל הש"ג. זלדה מפקדת עליו ביד רמה ומלמדת את הפקידה הלכות חן ויופי. השעות עוברות, זלדה הופכת יותר ויותר למטרד, והש"ג מנסה להעביר אותה לאחריותו של מילואימניק קשיש שזהותו לא ממש ברורה. לפני שאלוף הפיקוד מגיע לביקור, מספיקה זלדה להסתבך עם אנשי האו"ם ונקלעת בטעות אל קווי האויב המצרי. שם היא פוגשת את מקבילתה המצרית, אֵם שרוצה להביא אוכל לבנה החייל.



אסתטיקה וחינוך לאזרחות ולדמוקרטיה / ירון אזרחי  (עמ' 88)

1.
א. על פי הכותב, ההצלחה נמדדת על פי הציונים בבחינות הבגרות הניתנים למדידה כמותית.
ב. להתייחס אל הסביבה הפיזית כתורמת לעיצוב דמותם של התלמידים כאזרחים שבדרך.
2.
משום שאין בו דמיון ושיתוף של התלמידים (ושל המורים) בעיצוב הסביבה החינוכית. (פסקות ד, ה)
3.
א. בשלושתן מתעצב יחסו של הצעיר כלפי הזולת, כלפי הקהילה וכלפי המדינה.
ב. המשפחה (לעִתים) מדגישה נאמנות לקשרי דם על חשבון החובה לשוויון ולמסירות לענייני הכלל.
     הצבא הוא מסגרת ממושטרת של משמעת, שליטה והייררכייה. מגבלות אלו אינן מאפשרות ביטוי אישי וקהילתי.
4.
א. לשתף את התלמידים כפרטים, ככיתות וכקהילה בעיצוב סביבת הלימודים.
ב. על ידי הבאת דוגמאות מן הנעשה בחו"ל.
    בפסקה ח - דוגמאות מבתי ספר באירופה ובארצות הברית. בפסקה ט - בניין חברת החשמל בווינה.
5.
א. קונפורמיזם: צייתנות, קבלת מרות, נטייה לדבוק בנוהל המקובל
    אזרחות אקטיבית: מעורבות, השתתפות בפועל בעשייה, נטילת יוזמה
ב. קונפורמיזם - ישראל,  אזרחות אקטיבית - דנמרק, שוודיה, ארה"ב ואוסטריה (וינה)
ג. רוב מדינות אירופה הבינו את החשיבות של האזרחות האקטיבית כתרומה לסביבה נעימה, ואילו בישראל עדיין לא
   הפנימו גישה זו.
6.
הביקורת היא נגד הצייתנות והקונפורמיזם השולטים בעיצוב בתי הספר בישראל. הוא מביא לדוגמה את בניין חברת
החשמל בווינה, שבעקבות דמיון נרחב הפך לסימפוניה של צבעים ושל צורות ושינה את אווירת העבודה שבו.
7.
א. (4) השוואה על דרך הניגוד
ב. מציג את בית הספר האידֵאלי על פי השקפת עולמו, ואת תרומתו של בית ספר כזה לאדם הפרטי ולחברה, וזאת
     באמצעות השוואה בין המצוי כיום בארץ לבין הרצוי לטעמו.
8.
א. בפסקה ג – לכאן = לצבא.  בפסקה ט – כאן = במאמר.
ב. פסקה ד – גיוון והתחדשות,  פסקה ז – פרויקט אינסופי של  דמיון, ח – עושר אסתטי וחיוניות
ג. לכל  אורך המאמר הכותב מנסה לשכנע את הקורא בחשיבות של יציאה מהשגרה ומהמונוטוניות בעיצוב בתי הספר.
    שימוש במילים מנוגדות (גם אם הן מפוזרות במקומות שונים בטקסט) מדגיש את העניין ומשרת מטרה זו.
9.
הפירוש בהקשר של הטקסט - "ענישה". המירכאות הוספו משום שהביטוי אינו מופיע במשמעותו הרגילה.
הנימה - אירונית. במקום ש"מפעלי ניקיון" יהיו אקט חינוכי, הם אקט ענישה.


10.
נימה של לגלוג,  המילה "מוגזם"   
11.
א. באופן דרסטי.
12.
ד. שיתוף התלמידים בעיצוב הסביבה החינוכית יהפוך אותם לאזרחים טובים יותר.


מעצבים את הסביבה / ד"ר מלכה בן-פשט  (עמ' 92)

1.
א. כדי להביא למודעות הנמענים את מְמדי הפגיעה בסביבה ואת החשיבות בנקיטת אמצעי מנע.
ב. פנייה בגוף שני לנמענים: "שוו בנפשכם..." מטרתו של אמצעי זה היא ליצור דיאלוג שיגרום לקוראים להיות
    מעורבים בנושא.
2.
המהפך - השינוי  בתפיסה הציבורית לגבי איכות הסביבה ואיכות החיים. לפני המהפך ייצרו מוצרים, מכונות ומכשירים שהשימוש בהם גרם למפגעים סביבתיים. לאחר המהפך הציבור למד לקשר בין איכות הסביבה לבין השימוש בחפצי היומיום, וערכים של שמירת הסביבה הפכו להיות מובילים.
3.
א. (3) הכללה - הדגמה ופירוט
ב. פסקה ה – עיצוב המוצרים והאריזות בראייה אקולוגית
    פסקה ו – פתרונות תחבורתיים בראייה סביבתית
    פסקה ז – חשיבה עיצובית ירוקה בסביבה הביתית
4.
א. לא רק לעצב את המוצר, אלא לעבוד בשיתוף פעולה עם התעשייה במטרה לתרום לשמירת הסביבה ולאיכות החיים.
ב. 1. פיתוח תהליכי עבודה המעודדים מודעות אקולוגית
    2. בדיקת אורך חיי המוצר ועמידותו
    3. צמצום צריכת האנרגיה בתהליך הייצור של המוצר ובמהלך השימוש בו
    4. ביטול וצמצום הזיהום הנגרם מהשימוש במוצר
    5. חיסכון בחומרים והאפשרות למחזרם
    6. הימנעות משימוש במשאבי טבע מדולדלים או בבעלי חיים בסכנת הכחדה (על ידי שימוש בחומרים אחרים)
5.
התפקיד - הענקת משמעות מטפורית (שימוש בביטוי שלא במשמעותו הרגילה / הענקת משמעות חדשה למילה)
6.
א. זיהום אוויר, תאונות, פקקי תנועה, מפגעים, רעות חולות, ניצול בזבזני, השחתת משאבים, הריסת האיזון
ב. תרומתם (של המעצבים), תיקון אקולוגי, שיפור איכות החיים, מוצרים חדשניים, מעצבים פעילים ויוזמים ובעלי
    אחריות
ג. הקונוטציה השלילית - לפגיעה באיכות הסביבה.      הקונוטציה החיובית – למעצבים של היום.
ד. הניגוד בין המילים בעלות הקונוטציה השונה מחדד, מעצים, ממחיש ומדגיש את החשיבות של המעצב בחברה של
    היום ואת חשיבות תרומתו לשיפור איכות החיים והסביבה  (על רקע הניגוד של המצב "ההפוך").
7.
ג. משרת את התעשייה
8.
ג. להציג את חשיבותו של המעצב בתחום התעשייתי והחזותי.
3.          




פרק 2 – תחביר
תרגיל 2 – עמ' 340

1.
א.
ת' מקום
ב.
תמורה
ג.
לוואי
ד.
מושא


2.
א.
לוואי
ב.
ת' מצב
ג.
ת' אופן




3.
א.
הסגר
ב.
מושא
ג.
ת' סיבה
ד.
ת' ויתור


4.
א.
ת' סיבה
ב.
ת' ויתור
ג.
לוואי




5.
א.
פנייה
ב.
נושא
ג.
לוואי
ד.
מושא
ה.
ת' מקום

ו.
תמורה








6.
א.
ת' מקום
ב.
לוואי
ג.
מושא
ד.
נושא
ה.
תמורה
7.
א.
לוואי
ב.
מושא
ג.
ת' סיבה
ד.
ת' ויתור
ה.
ת' תנאי
8.
א.
ת' מקום
ב.
לוואי
ג.
נושא
ד.
תמורה
ה.
לוואי

ו.
ת' מקום
ז.
מושא







תרגיל 3 – עמ' 368

1.
א.
ת' זמן
ב.
תמורה
ג.
לוואי
ד.

ה.

2.
א.
נושא
ב.
תמורה
ג.
מושא
ד.

ה.
לוואי
3.
א.
ת' מקום
ב.
נושא
ג.

ד.
מושא
ה.
תמורה
4.
א.
פנייה
ב.
נשוא
ג.
מושא
ד.

ה.
נושא
5.
א.
מושא
ב.
לוואי
ג.

ד.
נושא
ה.
ת' זמן


תרגיל 5 – עמ' 333

נושא+ לוואי,  נשואנושא + נשוא,  נשוא מורחבנושא סתמי +נשואתמורה,  מושא + לוואי,
תיאור
מקום/זמן,  תיאור סיבה,  תיאור תכלית,  תיאור אופן   (סימון התיאורים כולל גם את הלוואי)

1. מארחינו קיבלו את פנינו בסבר פנים יפות.
2. השופטת חייבת להעניק יחס שווה לכל אזרח ללא משוא פנים.
3. נשיא המדינה נבחר בהצבעה חשאית על ידי הכנסת.
4. באמצעות התקשורת הציבור יכול לגבש את דעותיו על המתרחש במדינה.
5. מפלס מי הכינרת יעלה במהלך המאה הבאה יותר מהחזוי.
6. בעמל רב הצליחו הכבאים לחלץ את הלכודים במבנה.
7. כיצד הצלחתם למצוא את הספר הנדיר?
8. מנחי הטקס הקריאו את שמות הזוכים אחד אחד.
9. דברי חכמים בנחת נשמעים.
10. משפחה זו גרה בשכונה כבר חמש שנים.
11. לאחר השיחה עם המורה שָׁקַד התלמיד על לימודיו במסירות רבה.
12. בכ"ט בנובמבר 1947 החליטה עצרת האומות המאוחדות (האו"ם) על סיום המנדט הבריטי בארץ ישראל.
13. כתב רש"י נכתב בכתב מיוחד כדי להבדילו מן הטקסט המקורי.   

תרגיל 6 – עמ' 335
נושא+ לוואינשואנושא + נשוא,  נשוא מורחבנושא סתמי +נשואמושא + לוואי ,
תיאור
מקום/זמן , תיאור סיבה, תיאור תכלית, תיאור אופןתיאור מצב   (סימון התיאורים כולל גם את הלוואי)

1.  הפועלים חזרו עייפים מעבודתם.
2. הסופרת יושבת מתוחה ליד שולחן הכתיבה.
3. הקהל יצא מן האולם מחייך בעקבות המופע המשעשע.
4. מצאתי את התמונה שלמה בארגז.
5. מנהלת המפעל האזינה נדהמת לטענות העובדים.
6. החוקרות סיפרו בהתלהבות על התגליות החדשות.
7. החוקרות דיווחו נלהבות על  ממצאי המחקר האחרון.
8. החולה התיישב על מיטתו בדממה.
9. החולה התיישב על מיטתו דומם.
10. הלוליינים צעדו מתוחים על החבל בקרקס.            (בקרקס - גם ת' מקום)
11. הלוליינים צעדו על החבלים המתוחים בקרקס.      (בקרקס - גם ת' מקום)
12. מומחי תזונה ממליצים לאכול את הפֵּרות השטופים לפני הארוחה.
13. לשם שמירה על הבריאות ממליצים לאכול את הפֵּרות שטופים היטב. ממליצים לאכול = נו' סתמי + נשו"מ
14. התושבים השלווים התעוררו בשל קול האזעקה.  
15. התושבים ישנים שלווים בזכות פעילותם של המתנדבים במשמר האזרחי.
16. התושבים ישנים בשלווה בזכות פעילותם של המתנדבים במשמר האזרחי.


תרגיל 7 – עמ' 336

נושא+ לוואינשואנושא + נשוא,  נשוא מורחבמושא + לוואי, תיאור מקום/זמן , תיאור סיבה , תיאור תכלית,
תיאור אופןתיאור מצבתיאור תנאי   (סימון התיאורים כולל גם את הלוואי)

1. במקרה של שביתה בבנקים ישתמש הציבור במכשירי הבנק האוטומטיים.
2. בלי עבודה מתקשים אנשים לפרנס את בני משפחתם.
3. ללא מאמצים לא תגיע לתוצאות.
4. המפעל לא יוכל לתפקד בצורה יעילה ללא אנשי מקצוע מעולים.
5. בלי כוח פוליטי מתקשים המתנדבים לפעול למען איכות הסביבה.
6. הנערים שקדו על הכנת המיצג בהתלהבות רבה.
7. הקשבנו מהופנטים לדבריו של המרצה.
8. בשמחה רבה הודיעה דוברת המשרד על תחילת מבצע ההקמה של רשת התקשורת החדשה.
9. מהורהר האזין השחקן לדבריו של הבימאי.
10. נציגי החברות נתבקשו להגיע לכינוס בתלבושת הולמת.

תרגיל 8 – עמ' 337

נושא+ לוואינשואנושא + נשוא,  נשוא מורחב,  תמורהמושא + לוואי, תיאור מקום/זמן, תיאור סיבה, תיאור אופןתיאור ויתור  (סימון התיאורים כולל גם את הלוואי)

1. על אף האיסור המפורש חדרו הנערים לשטח פרטי.
2. הפקיד לא סיים את עבודתו בזמן למרות מאמציו הרבים.
3. למרות החומר הקשה הצליחו כל תלמידי הכיתה בבחינה בלשון.
4. עם כל רצונה לא הצליחה הווטרינרית לטפל בחיה הפצועה.
5. חרף המצב הכלכלי הקשה רכשנו מכונית חדשה.
6. על אף הלחץ הנורא התגבר משה על הקשיים.
7. עם כל רצונו של יאיר הוא לא הגיש עזרה לחברולחברו - אפשר גם לוואי
8. עקב התחממות כדור הארץ תחול עלייה באירועי מזג האוויר הקיצוניים.
9. בתקופת תור הזהב בספרד עסקו היהודים בתורת הקבלה, תורת הסוד היהודית.
10. הרופאים ממליצים להיגמל מעישון באמצעות סדנה.
11. בעזרת השימוש בשאלה הכותב מבקש להרשים את הקורא.
12. למרות הפרסומים השליליים בעיתונות נפגשו המשקיעים המקומיים עם המשקיע מחו"ל.
13. היכן מצאתם את החומר החשוב הזה?
14. חרף הקשיים הצפויים נבצע את העבודה כהלכה.
תרגיל 1 – עמ' 339
נושא+ לוואי,   נשוא,   נושא + נשוא,   נשוא מורחב,    פנייה,    הסגר
1. חברים יקרים, ההרצאה הזאת מיועדת לכם. 
2. המכתב הגיע, לצערנו, לאחר סיום מועד ההרשמה.
3. בלי ספק, תוכלו לבצע את המשימה.  (נושא + נשוא מורחב)
4. דוד בן גוריון ז"ל היה ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל. (המשפט שמני)
5. ילדים, צאו לחצר מיד לאחר הצלצול.
6. דבריך, למשל, מעידים על מחשבה מקורית.
7. לדעת הלשונאי, בתקופת הגלות הראשונה קלטה העברית השפעות לשוניות רבות. 
8. קהל יקר, ההצגה הזו מועלית בתֵאטרון גם בשבוע הבא.
9. על פי המסורת היהודית, מגן דוד שימש כסמל יהודי במשך דורות רבים.
10. על פי ג'ון לוק, אבי המשטר הדמוקרטי בעת החדשה, השלטון הדמוקרטי צריך להגן  על זכויות האזרחים.  

תרגיל 6 – עמ' 361  
גרעין  נושא+ לוואינשואנשוא מורחבאוגד, לוואי (המצטרף לנשוא שם עצם),  תמורהגרעין מושא + לוואי,
תיאור
מקום/זמן, תיאור ויתור, תיאור תכלית, תיאור אופן   

1."עת-מול" הוא עיתון לנושאים בתחום ההיסטוריה.
2. מפלגת הקונגרס האפריקני היא המפלגה המנצחת בבחירות לפרלמנט באפריקה אתמול.
3. "מרבד הקסמים" הוא כינוי לעלייה ההמונית של יהודי תימן לארץ ישראל בשנת 1949.
4. התקשורת הישראלית אינה משאירה דבר ללא תגובה.
5. אחת המגמות הבולטות בתערוכה מלמדת על הנטייה הגוברת לשילוב בין סגנונות שונים.
6. הציבור אינו נמנע מלקטוף פרחים מוגנים.
7. הדגם הראשוני של שואב האבק משנת 1869 אינו דומה כלל למכשור המודרני של היום.
8. מטרתו של ארגון "בני ברית" היא לחזק את האופי הרוחני-מוסרי של העם היהודי.
9. כוונת צוות החיפוש הייתה למצוא את הצוללת "דקר" על אף הקשיים.
10. רצוי להפחית את זמן הצפייה של הילדים בטלוויזיה כדי לצמצם את חשיפתם לפרסומות.
11. הווארד ספיר, מפכ"ל משטרת ניו יורק, הוא האחראי להקטנה הדרמטית בממדי הפשע בעירו.
12. אישה זו אחראית לקבוצה גדולה של חוקרות בתחום מדעי המוח.

תרגיל 7 – עמ' 362
נושאנשואאוגדנשוא מורחב,  נושא סתמי + נשוא  

1. אפשר לאחסן
2. הרפורמות הכלכליות החלו להניב
3. המיזם מאפשר להעשיר
4. אסור לבנות
5. מוצע
6. אפשר לראות
7. כדאי לאכול
8. מטרת מבצע הקריאה היא להעשיר
9. עצתו של הרופא הייתה לצאת
10. גמלאים יכולים להיכנס
11. נאסר לעלות



תרגיל 1 – עמ' 341
1.
"פשוש", עיתון לילדים של החברה להגנת הטבע, יוצא לאור כל שבועיים.
2.
הר מירון, הגבוה בהרי הגליל, צופה על הגליל התחתון והעליון.
3.
במבחן זה, המבחן בלשון ובהבנה, הצליחו כל תלמידי הכיתה.
4.
אבותינו: אברהם, יצחק ויעקב עסקו בגידול צאן.
5.
אני קורא כל יום עיתון יומי "מעריב".
6.
בחג השבועות, חג מתן תורה, ניתנה התורה לעם ישראל. 
תרגיל 2 – עמ' 342

1.   יפית, לאן את הולכת?
2.   המורה, שאלתי אותך שאלה קשה.
3.   מנהל הלשכה, פנינו אליך בבקשת עזרה.

תרגיל 3 – עמ' 342
1. לדעת הארכיאולוג, ממצאים אלה שייכים לתקופה הורדוס.

2. כפי הנראה / כנראה, בחופשת הקיץ תוכל לבקר בביתנו.
 (נראה ש... = משפט מורכב)
3. המסיבה, לשמחתנו,  תתקיים על פי כל התכנונים.

4. לפי הערכת הפרשן, הסכם השלום ייחתם בתקופה הקרובה.

5. חברתנו החולה לא תוכל , לצערנו, להשתתף בתחרות.

6. לפי מיטב ידיעתי, הפגישה עם המנהל תתקיים במועדה.



תרגיל 4 – עמ' 343
1. חולי לב רבים עלולים למות עקב מחסור בלבבות להשתלה.       
2. הדבורים משקיעות מאמצים באיסוף מים בימים החמים כדי לצנן את הכוורת. 
3. הבדואים המשיכו ללבוש בגדים כהים למרות החום הכבד.      
4. מיד עם קבלת הידיעה יצאתי לדרך.    
5. עובדי גן... החיות בגן כדי לצנן את גופן מהחום הלוהט.
6. למרות זהירותו הוא היה מעורב בתאונה.
7. לאחר שליחת קורות חיים המתן לתשובה.
8. בשל חודשי הקיץ חמים חל גידול בצריכת מים מינרליים.         
9. לשווא חיפשתי בלבי תשובה לשאלה.
10. המכונית נעה על הכביש כשיכור מתנדנד.                                               
11. הנער נפגש עם חברתו מסוחרר מאושר.                                                  
12. המזכירה לא סובבה ראשה לאחור בעת / בשעת יציאתה מהחדר.        
13. הסטודנטית שבה לביתה לאחר הבחינה בתחושה קשה.          
14. לאחר חזרתה של הנערה לביתה היא שוחחה עם חברתה.
        או:  לאחר השיחה עם חברתה חזרה הנערה הביתה.
15. למרות האיסור (בשלט) על כניסה לאזור חדרו המטיילים לשטח פרטי. 
16. התלמידה קיבלה אות הצטיינות זקופת קומה.
17. המשטרה תיעזר באלפי שוטרים במקרה של הפגנות רבות.      
18. ליד ביתו של ראש הממשלה התקיימה הפגנה של שוחרי ...
19. המוזמנים לא ייכנסו לאירוע ללא תלבושת מתאימה.                               
20. הרופא נוסע למזרח הרחוק כדי להשתלם שם ברפואה אלטרנטיבית.    
21. לאחר / עם סיום ההצגה קיבלו השחקנים זרי פרחים.
22. החיילים סיירו בדריכות ליד גדר הגבול.          (בעל תיאור אופן)         
      החיילים סיירו דרוכים ליד גדר הגבול.                      (בעל תיאור מצב)

תרגיל 5 – עמ' 346
1. במשכן לאמנות בעין חרוד מציגים את יצירותיו של הצייר ליאו רוט.  
    ליאו רוט הוא בן קיבוץ אפיקים.
2. הנפט חשוב מאוד.  
    הפחם משמש עדיין מקור האנרגיה הנפוץ ביותר בעולם.
3. התקיימו דיונים רשמיים על גורל המפעל.  
    חילוקי דעות קשים התעוררו בין ההנהלה לבין העובדים.
4. ועדת הכספים של הכנסת תיקנה תקנות חדשות. 
    בעוד חודש יתחילו הבנקים להציע לציבור תכניות חיסכון חדשות.

תרגיל 6 – עמ' 346
1.
א. בשל רעש העיר המטריד עבר הסופר לגור בכפר.
ב. הסופר עבר לגור בכפר כדי לכתוב שם ברגיעה.
ג. הסופר עבר לגור בכפר כדי לכתוב שם רגוע.
ד. בשל רעש העיר המטריד עבר הסופר לגור בכפר כדי לכתוב שם ברגיעה.

2.
א. בעקבות מעבר כל העובדים במשק לשבוע עבודה מקוצר יגדל מספר שעות הפנאי של הישראלים.
ב. לאחר מעבר כל העובדים במשק לשבוע עבודה מקוצר יגדל מספר שעות הפנאי של הישראלים.
ג. לפי החלטת הממשלה, מתחילת החודש הבא יעברו כל העובדים במשק לשבוע עבודה מקוצר.
ד. מספר שעות הפנאי של הישראלים יוגדל בעקבות / לאחר מעבר כל העובדים במשק לשבוע עבודה
    מקוצר.

3.
א. למרות גילוי חיידקים בריכוז גבוה מהמותר במהלך ייצור גבינות צהובות הן נמכרו לפני חודשיים
     לבתי מאפה.
ב. לפני חודשיים נמכרו הגבינות לבתי מאפה בלי ליידע את הציבור בנושא זה.
ג. החברות לא יידעו את הציבור בנושא זה.
ד. לפי טענת החברה, הגבינות עברו תהליך ...חיידקים.
ה. החברות מכרו את הגבינות לבתי מאפה לפני חודשיים.

4.
א. תושב יפן שלח וירוס לאלפי טלפונים סלולריים.
ב. בעקבות שליחת / משלוח וירוס לאלפי טלפונים סלולרים קרסו מרכזיות הטלפון ביפן.
ג.  הווירוס נשלח לאלפי טלפונים סלולרים של חברת התקשורת "דוקומו".
ד. לראשונה קרסו מרכזיות הטלפון ביפן.


תרגיל 8 – עמ' 364
קיימות תשובות אפשריות שונות, אולם אנו מציעות בדרך כלל תשובה אפשרית אחת. בחלק מן המשפטים הנשוא הוא פועל בהווה, כי אין אפשרות להשתמש במשפט בפועל בזמן אחר.

1.  בן החצב הסתווני מתחיל לפרוח בתחילת חודש ספטמבר.
2.  כבר במאה ה-14 השתמשו (החלו להשתמש) הטָטָרים בנשק ביולוגי.
3.  במצב הנוכחי הציבור אינו דואג מפני הבאות.
4.  תלמידי י"ב דרשו לצאת לטיול שנתי בעקבות מבצע עובדה, המבצע לשחרור אילת.
5.  כדור הארץ נע סביב השמש במעגלים.
6.  משטרת ישראל תוגברה לאחרונה באופן משמעותי בסוכנים חשאיים במטרה להילחם בנגע הסמים.
7.  הטסת דאון דורשת מיומנויות גבוהות לאין ערוך מהמיומנויות הנדרשות בהטסת מטוס רגיל.
8.  בישראל קיימת מוּדעות מעטה לצורך בשמירה על שוניות האלמוגים.
     או: בישראל אנשים כמעט אינם מודעים לצורך בשמירה על שוניות האלמוגים. 

תרגיל 4 – עמ' 398

חלק ב – עמ' 399
א. קשר של סיבה

ב+ג+ד     הביטוי מודגש במשפט בסגול.
    (1) רצועת ... הזדהמה משום שדלק ... בים.     משפט  מורכב בעל פס' סיבה
          א.                      ב.
    (2) דלק ... בים, לכן הזדהמה ... רחבה.    משפט איחוי
    (3) רצועת ... עקב דליפת ... בים.   משפט  פשוט

חלק ד – המרות / שחבור
א+ב.
           א.                                                                ב.
    (1) אנשי המשמר האזרחי היו עֵרניים, לכן נתגלתה חבילת הנפץ בעוד מועד.    משפט איחוי
    (2) משום שאנשי המשמר האזרחי היו עֵרניים, נתגלתה חבילת הנפץ בעוד מועד. מש' מורכב בעל פס' סיבה
ג. בשל / בגלל / הודות ל / עקב עֵרנות אנשי המשמר האזרחי נתגלתה חבילת הנפץ בעוד מועד. משפט פשוט
ד.  1. אנשי המשמר האזרחי היו עֵרניים.          2. חבילת הנפץ נתגלתה בעוד מועד.

תרגיל 5 – עמ' 401
חלק ב – עמ' 402
א. קשר של תכלית
ב+ג+ד   הביטוי מודגש במשפט בסגול
    (1) תלמידי בית הספר אספו בקבוקים למחזור כדי שיוכלו לממן את הטיול השנתי. מש' מורכב בעל פס'  תכלית
    (2) תלמידי בית הספר אספו בקבוקים למחזור כדי לממן את הטיול השנתי.     משפט פשוט
           א.                                                                                       ב.
    (3) תלמידי בית הספר רצו לממן את הטיול השנתי, לשם כך הם אספו בקבוקים למחזור.   משפט  איחוי


חלק ד – המרות / שחבור
א. (1) כדי שתוכלו ליהנות מחופשתכם, כדאי לתכנן אותה מראש. מש' מורכב בעל פס' תכלית
     (2) המנהיגים האפריקנים נשלחו לארצות הברית כדי שינסו להשיג סיוע כלכלי. מש' מורכב בעל פס' תכלית

ב. 1. משפט פשוט: כדאי לתכנן את החופשה מראש כדי ליהנות ממנה.
         או: כדי ליהנות מן החופשה כדאי לתכנן אותה מראש.
        משפט איחוי: תכננו את חופשתכם מראש, וכך תוכלו ליהנות ממנה.
    2. משפט פשוט: המנהיגים האפריקנים נשלחו לארצות הברית כדי לנסות להשיג סיוע כלכלי.
        משפט איחוי: המנהיגים האפריקנים נשלחו לארצות הברית, והם ינסו להשיג שם סיוע כלכלי.

ג. 1. המנהיגים האפריקנים נשלחו לארצות הברית.
    2. המנהיגים האפריקנים / הם ינסו להשיג שם סיוע כלכלי.

תרגיל 11 – עמ' 413 המרות / שחבור
חלק א
א. קשר של ויתור

ב+ג+ד    הביטוי מודגש במשפט.

    (1) א. אף על פי שהעישון מזיק לבריאות, רבים אינם מפסיקים לעשן.  משפט מורכב בעל פס' ויתור
             א.                                        ב.
         ב. העישון מזיק לבריאות, אף על פי כן רבים אינם מפסיקים לעשן.  משפט איחוי   א. פשוט,  ב. פשוט
             א.                                  ב.
    (2) א. מזג האוויר השתפר, למרות זאת לא התקיימה תחרות הריצה.    משפט איחוי   א. פשוט,  ב. פשוט
         ב. תחרות הריצה לא התקיימה, אף על פי שמזג האוויר השתפר.  משפט מורכב בעל פס' ויתור

ה. (1) על אף / למרות הנזק שבעישון רבים אינם מפסיקים לעשן.
     (2) תחרות הריצה לא התקיימה למרות / על אף / חרף השיפור במזג האוויר.

ו.  (1) 1. העישון מזיק לבריאות.  2. רבים אינם מפסיקים לעשן.
    (2) 1. מזג האוויר השתפר.  2. תחרות הריצה לא התקיימה.

חלק ב – עמ' 414

א. על אף המצב החברתי הקשה בכיתה התלמידים אינם פועלים לשיפורו.
ב. אף על פי שהמצב החברתי בכיתה קשה, התלמידים אינם פועלים לשיפורו.

תרגיל 4 – חלק ג – עמ' 400
נושא,  נשואנושא + נשוא,  נשוא מורחבנושא סתמי + נשוא,  אוגד,  לוואי,   תמורה, מושא, תיאור מקום/זמן,
תיאור סיבה
הפסוקית צבועה בסגול

1. בשנות השלושים ... נתעורר עניין בכדורים פורחים, מאחר שהמדענים החלו להשתמש בהם ... רב.  
                                                                                                        משפט
מורכב, פס' סיבה
2. עקב שידורי הרדיו הפירטי  השביתו... בנתב"ג ...התעופהמשפט פשוט

3. את המשמעות העמוקה ...  "חסידי אומות העולם" אחרי מלחמת העולם השנייה.  משפט פשוט
     א.                                                                                                                             ב.
4. בעיר ונקובר במערב קנדה  אוהבים  ...  בעלי-חיים, במיוחד כלבים, לכן פותחים שם מוסדות
    לשירותים ... ארבע.  משפט איחוי (סיבה) א. פשוט בעל נושא סתמי,  ב. פשוט בעל נושא סתמי

5. אין השלטון  רשאי לשלול  מהאדם  את הזכויות הבסיסיות שלומשפט פשוט
6. הודו היא ארץ מרשימה ביותר, משום שיש בה נופים ייחודיים.  משפט מורכב בעל פס' סיבה
     א.                                                                                                   ב.
7. שלטון החוק הוא מנכסי צאן הברזל של הדמוקרטיה, על כן נחקקו חוקים רבים ... עליה.
   
משפט  איחוי (סיבה)   א. פשוט,  ב. פשוט
8. כאשר עוסקים בספורט, חשוב להקפיד על תזונה נאותה.  משפט מורכב בעל פס' סיבה


תרגיל 5 –   ג – עמ' 402
גרעין  נושא+ לוואי,  נשואנושא + נשוא,  נשוא מורחבנושא סתמי + נשוא,  אוגד,  תמורה, גרעין מושא + לוואי,
תיאור מקום/זמן, תיאור סיבה, תיאור תכלית, תיאור אופן
    א.                                                                                                                 ב.

1. ראש השנה לאילנות קשור בתופעות טבע מיוחדות לארץ ישראל, לכן נוהגים לאכול בו מפֵּרות ארצנו.
     משפט איחוי    א. פשוט,  ב.פשוט
2. האדם מסוגל לשנות  את סביבתו כדי שהיא תתאים לצרכיו השוטפים.  משפט מורכב בעל פס' תכלית
    א.                                                       ב.
3. האכילה מוסיפה לאדם קלוריות, אבל עצם פעולת האכילה שורפת חלק מהן.      משפט איחוי
                                                                                                                                                                א. פשוט, ב.פשוט
4. הטלסקופ הראשון הומצא בהולנד  בשנת 1608  בדרך של מקרה.  משפט פשוט
5. לאחר שהסתיימה מלחמת ששת הימים, החלו חילופי אש בקווי הפסקת האש, בעיקר בחזית המצרית
    לאורך תעלת סואץ.
  משפט מורכב בעל פס' זמן




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה