יום שבת, 3 בנובמבר 2012

שאלות בתנ"ך במקרא יחזקאל י"ח עם תשובות, ציטוטים והסברים!


שאלות בתנ"ך במקרא יחזקאל י"ח עם תשובות, ציטוטים והסברים! 

יש לזכור שיש להביא ציטוטים מלאים עם מספר הפסוקים+הסבר!



יחזקאל י"ח
6.    קרא יחזקאל י"ח 1 - 4
      הסבר כיצד מנמק פסוק 4 את התנגדותו של ה' לאימרה השגורה בפי העם
      "אבות יאכלו בוסר ושיני הבנים תקהינה" .

7.     קרא יחזקאל י"ח 2 
       הסבר מדוע רווחה בעם האמרה "אבות יאכלו בוסר ושני הבנים תקהינה"
       דווקא בימי יחזקאל ? 

8.         קרא יחזקאל י"ח 5 - 9
      בפסוקים אלה מתאר יחזקאל מעשים המאפיינים את חייו של הצדיק.
א.      הסבר בלשונך כל אחד מהמעשים המאפיינים את הצדיק, על פי פסוקים אלה ?
ב.       יש הטוענים כי עשיית משפט וצדקה היא המאפיין החשוב של הצדיק בעיני יחזקאל. הסבר כיצד אפשר לבסס טענה זו על הקטע ?
9.         קרא יחזקאל י"ח 20 - 23, במה משמשים דברי יחזקאל בפסוקים אלה תשובה לטענת העם המובאת ביחזקאל ל"ג 10.

10.       קרא יחזקאל י"ח 20, 21, 24
א.      מהי תפישת הגמול של יחזקאל, הבאה לידי ביטוי בפסוק 20.
ב.       הסבר את הרעיון הבא לידי ביטוי בפסוקים 21, 24

11.      קרא יחזקאל י"ח 27 - 32
      "ועשו לכם לב חדש ורוח חדשה" פסוק 31
      יש הטוענים כי יחזקאל מציג בפסוקים אלה לפני העם תפיסות תיאולוגיות
     (דתיות אמוניות )  חדשות, תפיסות אלה יכולות לתת בעם "לב חדש ורוח
     חדשה".
      ציין תפיסה אחת כזו, והסבר מה חדש בה. בסס את תשובתך על הכתוב. 

שאלת בונוס: איך דברי ישראל עשויים לעודד את הגולים?


תשובות:

תשובה לשאלה מספר 6:
פסוק 4 מנמק כך את ההתנגדות להאמירה השגורה בפי העם:
יחזקאל בשם ה': "הנפש החוטאת היא תמות" ← גמול אישי ← לעודד לחזרה בתשובה ← שיבת העם לארצו=גאולה.
הנימוק: "הֵן כָּל-הַנְּפָשׁוֹת לִי הֵנָּה, כְּנֶפֶשׁ הָאָב וּכְנֶפֶשׁ הַבֵּן לִי-הֵנָּה...
 פירוש:  כל הנפשות שוות בעיני אדוניי כי הוא ברא את כולם.




תשובה לשאלה מספר 7:

עפ"י אמונתם של הגולים, הם משלמים את ה"מחיר" על מעשי אבותיהם=מעשי הדורות שקדמו להם.
ישיבתם בגולה היא עונש על חטאים של הדורות שקדמו להם. אמונה זו מבטאת את תפיסת\שיטת גמול לדורות.בהתאם לתפיסה\אמונה זו חשבו הגולים שאין טעם לחזור בתשובה או להתנהג כראוי ,מכיוון שהם עצמם לא ייהנו מגמול על מעשיהם ולא יזכו לשוב לארץ, לכן שיטת הגמול לדורות רווחה בהם כי הם נענשים בגלל הדורות שקדמו להם.







תשובה לשאלה מספר 8:
מעשי הצדיק:


א.
1."אל ההרים לא אכל" = לא אכל\לא עבד לאלוהים אחרים (עבודת אלילים נעשתה על ההרים במקומות גבוהים).
2."עיניו לא נשא אל גלולי בית ישראל"=לא עבד\לא פנה לעבודת אלוהים אחרים.
3."את אשת רעהו לא טימא"=לא קיים מגע מיני עם  אישה הנשואה לאחר= לא נאף.
4."אל אישה נידה,לא יקרב"=לא נגע/התקרב אל אישה בתקופת המחזור (אישה בתקופת המחזור נחשבת טמאה וטומאה מועברת).
5."איש,לא יונה"= לא רימה אף אדם.
6."חבולתו,חוב ישיב"=המלווה(=נותן ההלוואה)החזיר ללווה משכון/ערבון/פקדון שקיבל ממנו אחרי שהלווה שילם את החוב.
7."גזלה,לא יגזול"=לא לקח בכח ובגלוי דבר השייך לזולת.
8."לחמו,לרעב יתן,ועירום-יכסה בגד"=עוזר לעניים,מספק להם את צרכיהם:נותן לחם לרעב ובגד לחסר בגד.
9."בנשך-לא יתן,ותרבית-לא יקח"=אינו מלווה בריבית,אינו לוקח ריבית.
10."מעוול ישיב ידו ,משפט אמת יעשה בין איש לאיש"=נמנע מעיוות משפט,מחוסר יושר,שופט בצדק –עפ"י עקרונות הצדק והמשפט.

ב.
היסוד החשוב ביותר בהתנהגות של הצדיק הוא:קיום משפט צודק.
ההוכחות:
1.בפתיחה(פס' 5) ובסיום (פס' 9)של תיאור התנהגות הצדיק מוצגים המשפט והצדקה.
פסוק 5: "וְאִישׁ, כִּי-יִהְיֶה צַדִּיק; וְעָשָׂה מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה."= איש צדיק הוא מישהו שעושה משפט צודק והוגן.

פסוק 9: "בְּחֻקּוֹתַי יְהַלֵּךְ וּמִשְׁפָּטַי שָׁמַר, לַעֲשׂוֹת אֱמֶת:  צַדִּיק הוּא חָיֹה יִחְיֶה, נְאֻם אֲדֹנָי יְהוִה" = מי שיעמוד וימלא את החוקים האלה, ועושה משפט צדק, הוא צדיק, והוא יחיה כמו שאדוניי הבטיח.

2.השורש ש.פ.ט חוזרים שלוש פעמים:
פסוק 5:"וְאִישׁ, כִּי-יִהְיֶה צַדִּיק; וְעָשָׂה מִשְׁפָּט, וּצְדָקָה"
פסוק 8:"...מִשְׁפַּט אֱמֶת יַעֲשֶׂה, בֵּין אִישׁ לְאִיש" 
פסוק 9: "בְּחֻקּוֹתַי יְהַלֵּךְ וּמִשְׁפָּטַי שָׁמַר, לַעֲשׂוֹת אֱמֶת..."


תשובה לשאלה מספר 10:א.
 הַנֶּפֶשׁ הַחֹטֵאת, הִיא תָמוּת:  בֵּן לֹא-יִשָּׂא בַּעֲו‍ֹן הָאָב, וְאָב לֹא יִשָּׂא בַּעֲו‍ֹן הַבֵּן--צִדְקַת הַצַּדִּיק עָלָיו תִּהְיֶה, וְרִשְׁעַת רשע (הָרָשָׁע) עָלָיו תִּהְיֶה."
תפישת הגמול הבאה לידי ביטוי בפסוק 20 היא תפישת גמול אישית, הסבר: בפסוק עשרים כתוב שמי שחוטא ימות, בן לא יקבל את חטא אביו, ואב לא יקבל את חטא הבן, מישהו צדיק הוא צדיק, ומישהו רשע הוא רשע כל אחד לכוד.
ב.
"כא וְהָרָשָׁע, כִּי יָשׁוּב מִכָּל-חַטֹּאתָו אֲשֶׁר עָשָׂה, וְשָׁמַר אֶת-כָּל-חֻקוֹתַי, וְעָשָׂה מִשְׁפָּט וּצְדָקָה--חָיֹה יִחְיֶה, לֹא יָמוּת."
הרעיון בפסוק 21 הוא: אם רשע מפסיק לחטוא ושומר את חוקי ה' ועושה משפט צודק והוגן הוא יחיה ולא ימות (כמו דין רשע).

"כד וּבְשׁוּב צַדִּיק מִצִּדְקָתוֹ, וְעָשָׂה עָוֶל, כְּכֹל הַתּוֹעֵבוֹת אֲשֶׁר-עָשָׂה הָרָשָׁע יַעֲשֶׂה, וָחָי--כָּל-צִדְקֹתָו אֲשֶׁר-עָשָׂה לֹא תִזָּכַרְנָה, בְּמַעֲלוֹ אֲשֶׁר-מָעַל וּבְחַטָּאתוֹ אֲשֶׁר-חָטָא בָּם יָמוּת." = אם צדיק עושה חטאים כמו שרשע עושה, כל הזמן הזה שהוא היה צדיק לא יזכר לו, הוא ימות כי הוא חטא.



תשובה לשאלה 11:

יש שתי תפיסות תיאולוגיות בפס' אלה:
1. שכר על חזרה בתשובה. חזרה בתשובה מבטלת את הפשעים שקדמו לה ולכן לא יענשו עליהם חוזרים בתשובה ( כלומר חוזרים לדרך הישר.) "שׁוּבוּ וְהָשִׁיבוּ מִכָּל-פִּשְׁעֵיכֶם, וְלֹא-יִהְיֶה לָכֶם לְמִכְשׁוֹל עָו‍ֹן. לא הַשְׁלִיכוּ מֵעֲלֵיכֶם, אֶת-כָּל-פִּשְׁעֵיכֶם אֲשֶׁר פְּשַׁעְתֶּם בָּם, וַעֲשׂוּ לָכֶם לֵב חָדָשׁ, וְרוּחַ חֲדָשָׁה; וְלָמָּה תָמֻתוּ, בֵּית יִשְׂרָאֵל."
2. שיטת הגמול האישי. פס' 30-לָכֵן אִישׁ כִּדְרָכָיו אֶשְׁפֹּט אֶתְכֶם, בֵּית יִשְׂרָאֵל--נְאֻם, אֲדֹנָי יְהוִה:

תפיסות אלה לאו דוקא חדשות יש ויכוח בין חוקרים. יש חוקרים שסבורים שהגמול האישי היה מאז ומתמיד יחד עם הגמול הקיבוצי. למשל קין נענש על חטאו ולא בניו.וכן יש גמול קיבוצי בספרים מאוחרים, יש חוקרים שאפילו אומרים שביחזקאל קים גם הגמול האישי.



תשובת בונוס:

דברי יחזקאל עשויים לעודד את הגולים ולגרום להם לחזור בתשובה כי:

א.גורלם ייקבע עפ"י מעשיהם האחרונים ולכן:אם יחזרו בתשובה,יזכו לגאולה.
ב.כיוון שאדם אינו יודע את יום מותו, כדאי לו למהר לחזור בתשובה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה