יום חמישי, 18 באוקטובר 2012

בראשת ד', פרק ד', סיכום

לקוח מאתר http://www.sikumim.net/ ,  למעבר לאתר לחצו כאן

פרק ד' - בראשית - סיכום

פס' 1-2 הם אקספוזיציה לסיפור:

  • אדם ידע את חוה אשתו (ידע= משמעות מינית), נולדו להם 2 ילדים:

  • קין (חוה "קנתה" את איש ה'- מדרש שם) הבכור, עובד אדמה

  • הבל- הבן הצעיר, רועה צאן

פס' 3-5: קין והבל מביאים כ"א מנחה לה'. ה' מקבל את מנחתו של הבל ואינו מקבל את המנחה של קין. יש לכך מס' הסברים:

  • הבל הביא מנחה משובחת בעוד קין הביא מנחה סתמית

  • ה' מנסה להעמיד את קין בנסיון לשלוט ביצריו האפלים

  • מטרת הסיפור היא ללמד את תחושת האי-צדק שאדם חש ולכן מנחתו בסדר

קין אינו מבין את דרכי ה' והוא מתוסכל וזועם.

פס' 6-7: ה' מנסה לעודד את קין ואח"כ מזהיר אותו שתגובתו עלולה לדרדר אותו לחטא וכי החטאים אורבים לאדם בכל פינה. "הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ; וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ". שלושה פרשנים פירשו את המילה שאת:

  • שאת= מנחה. המנחה לה' אינה העיקר עליך להיזהר מהחטא שמשתוקק להכשילך

  • שאת= יסלח לך. אם תיטיב מעשייך ייסלח לך ואם לא החטא יכשיל אותך תמיד

  • שאת= שאת פנים. אם תיטיב מעשייך תוכל להיות גאה (בפס' הקודם התבייש)

פס' 8: "וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו; וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ". מתעורר בפס' קושי תחבירי- המשפט קטוע, לא ידוע מה קין אמר להבל.

  • קין אמר להבל דברים קשים תוך כדי מריבה. כלומר, ההריגה לא היתה מתוכננת אלא תוצאה של להט הרגע (רש"י)

  • קין אמר להבל בוא נלך לשדה ושם הוא הרג אותו. כלומר, קין תכנן את ההריגה (רמב"ן

פס' 9: ה' רוצה לפתוח בשיחה עם קין ושואל אותו איפה הבל אחיו (השאלה באה כדי לפתוח בשיחה, ה' יודע הכל). קין עונה לה' "השומר אחי אנוכי?"- מסיר את האשמה מעליו, ה' הוא זה שאמור לשמור עליו.

פס' 10-12- עונשו של קין: ע"פ עיקרון מידה כנגד מידה. קין עובד האדמה רצח את הבל. דמו השפוך של הבל זועק מהאדמה ולכן קין יהיה ארור ממנה- הוא יהיה נע ונד (נדודים פיזיים או חוסר שקט פנימי) והאדמה לא תיתן לו פרי (ניתוק הקשר בין קין לאדמה).

"אָרוּר אָתָּה מִן הָאֲדָמָה"

  • קין יהיה ארור יותר מהאדמה שכבר קוללה בפרק ג'.

  • עונשו של קין יבוא מהאדמה (זוהי פרנסתו)

פס' 13-16- תגובת קין לעונשו: "גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא"

  • עוון= חטא. קין אומר שחטאו גדול מכדי לסלוח לו (מתוודה על חטאו)

  • עוון= עונש. עונשו גדול מכדי לסבול אותו (הוא מתלונן).

ע"פ המשך פס' 14 הפירוש המתקבל הוא הפירוש השני שכן קין מדבר על נדודים ועל הפחד מנקמת דם.

פס' 15-16: ה' פורש את חסותו על קין- הוא אומר שכל מי שיפגע בו ייפגע שבעתיים. הוא מסמל את קין באות- כל מי שינסה לפגוע בו יידע שהוא מוגן ע"י ה'.

** ניתן למצוא הקבלה בין סיפור קין לסיפור אדם וחוה:

ה' מזהיר--- נעשה חטא--- ה' חוקר את החוטאים--- החוטאים מתוודים--- ה' מעניש (מקלל את האדמה)--- ה' ממשיך להעניק חסות לחוטאים.

*פס' 17-22: התפתחות משפחת קין: קין ואשתו מולידים את חנוך---עירד---מחויאל---מתושאל---למך. למך נשא 2 נשים צילה (ילדה את יבל ויובל) ועדה (ילדה את תובל קין ונעמה)

ניתן לראות בפס' אלה דוגמאות להתפתחות: בניית ערים, פיתוח שיטת האוהלים, המצאת כלי נגינה, עיבוד כלי מתכת לחקלאות ומלחמה.

*פס' 23-24- שירת למך: למך שר לנשותיו על הריגת איש וילד אשר פוצעים אותו. ניתן לפרש:

  • מתפאר על היכולת שלו לנקום (מצטייר כאלים וכוחני)

  • מביע חרטה על שפגע באנשים, אינו פגע בהם בכוונה תחילה

למך מוסיף ואומר כי אם ה' אמר שנוקמיו של קין ייענשו פי 7, מי שינקום בו ייענש פי 77- מציג את כוחו כרב מכוח ה'. (מתאים לפירוש הראשון).

מבנה שירת למך:

תקבולת נרדפת: עדה וצילה שמען קולי---- נשי (נשות) למך האזנה אמרתי

תקבולת נרדפת חסרה: כי איש הרגתי לפצעי---- וילד לחבורתי (חבורה= מכה)

תקבולת כיאסטית חסרה: כי שבעתים יוקם קין---- ולמך שבעים ושבעה




ניתן לראות את ההידרדרות המוסרים של האדם בשלושה סיפורים:

  • חטא אדם וחוה: חטא דתי, אי ציות לה'

  • חטא קין: חטא בין אדם לחברו, לא נעשה בכוונה תחילה

  • חטא למך: חטא בין אדם לחברו, נעשה בכוונה ומתפאר על הרצח אח"כ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה