יום שישי, 21 בספטמבר 2012

מה בין ברכת אלוהים לאדם לבין הברכה לבעלי החיים?



מה בין ברכת אלוהים לאדם לבין הברכה לבעלי החיים?

ברכת אלוהים לחיות
ברכת אלוהים לאדם
וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים לֵאמֹר פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הַמַּיִם בַּיַּמִּים וְהָעוֹף יִרֶב בָּאָרֶץ:

(כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ:


דומה: בשני המקרים הברכה היא "פרו ורבו".
אולם בין הברכה לחיות לזו המכוונת לאדם מצויים שני הבדלים:
א.      החיות בורכו בהתרבות, אך אין להן תפקיד בעולם. לאדם יש תפקיד: שלטון בטבע.
ב.       לחיות נאמר "לאמר", כלומר- הגד חד משמעי, מעין קביעת עובדה או הוראה. התרבות החיות היא תהליך מכני. לאדם נאמר "ויאמר להם" – מתקיים כאן שיח עם יצור חושב, הקביעה אינה בגדר של ציווי, והפריון נתון לשיקול ולמחשבה.

העולם ההרמוני בספר בראשית

(כט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה: (ל) וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי כֵן:

על פי פרק א' בבראשית העולם צמחוני.
עולם הרמוני, שבו אין האדם משתמש לרעה בבעלי החיים, החיות אינן טורפות,
אלא ניזונות מצמחים. זוהי אוטופיה, שבה העולם ממשיך את ההרמוניה שבה נברא, אין רודף ואין נרדף, אין טורף ואין נטרף, וכל היצורים החיים בעולם חיים זה עם זה בשלום.

אולם, יצר לב האדם רע מטבעו, בבחינות שהוצבו בפניו לא עמד האדם. נאסר עליו לאכול מפרי עץ הדעת טוב רע, והוא לא עמד במשימה, קין נדרש לשלוט ביצרו ולמרות זאת רצח את הבל. העולם נמלא רשע וחמס. לאחר המבול ויציאת נוח מהתיבה ניתנה לאדם אפשרות לאכול כל חי. האיסור היחיד הוא לאכול בשר שאינו מבושל (בשר נא). חוקי הכשרות והטריפה ביהדות נועדו לרסן את יצר התאווה לדם. נקבע כי יש סוגים שמותר להשתמש בבשרם לשם אכילה, והוטל סייג לשימוש במיני בעלי חיים אחרים.
העולם המתואר באחרית הימים שב להיות עולם הרמוני, בו יגורו אדם וחיה בשלום זה בצד זה, ובעלי החיים יחיו בשלווה זה עם זה: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ"


(לא) וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מְאֹד וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם הַשִּׁשִּׁי:

העולם שברא אלוהים מוגדר כעולם "טוב מאוד".
(שים לב, כי על בריאת האדם, לא נאמר כי טוב.)
יצר לב האדם רע מנעוריו. לאדם ניתנה בחירה בין הטוב לבין הרע. לעתים בוחר האדם ברע, לפיכך אי אפשר לאמר עליו "טוב".



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה